Concorde – alla tiders snabbaste passagerarplan

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.

Planet konstruerades i ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Storbritannien. Hastigheten drev designen, en stor deltavinge med en mycket smal flygplanskropp och fyra enorma motorer från Rolls-Royce.

Flög första gången i mars 1969 och togs ur bruk i november 2003. År 2000 miste 113 personer livet då ett Concorde-plan störtade vid start från Paris Charles de Gaulle. I övrigt hade planet en nästan perfekt säkerhetsstatistik.

I dag finns några av de 20 exemplaren som byggdes på museer runt om i världen. Ingen har vågat sig på att konstruera en efterföljare.

Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 1, 2015 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt