Concorde – alla tiders snabbaste passagerarplan

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.

Planet konstruerades i ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Storbritannien. Hastigheten drev designen, en stor deltavinge med en mycket smal flygplanskropp och fyra enorma motorer från Rolls-Royce.

Flög första gången i mars 1969 och togs ur bruk i november 2003. År 2000 miste 113 personer livet då ett Concorde-plan störtade vid start från Paris Charles de Gaulle. I övrigt hade planet en nästan perfekt säkerhetsstatistik.

I dag finns några av de 20 exemplaren som byggdes på museer runt om i världen. Ingen har vågat sig på att konstruera en efterföljare.

Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 1, 2015 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt