Boeing 747 – luftens drottning

2018-01-26 12:01  
Grafik: Jonas Askergren

TEKNIKHISTORIA. Boeing 747 var luftens drottning. Det var meningen att jätteflygplanet skulle bli en godstransport, men i stället fick jumbojeten stå för lyx och överdådig ingenjörskonst.

Boeing 747 var resultatet av ett försök att skapa ett nytt militärt transportplan. I stället blev det ett av världens viktigaste passagerarplan. Det höll passagerar-rekordet i 37 år. Boeings ingenjörer började rita ett militärt transportplan redan 1963, men först 1966 kom beställningen på 747 som passagerarplan. Ingenjörerna hade bara 28 månader på sig att utveckla planet. Redan i september 1968 rullade första planet ut. Fabriken som byggdes för att montera planen är världens största byggnad räknat i volym.

Flygbolaget Pan Am var det första som tog jumbojeten i trafik. Flybolaget var också med under utvecklingen och ställde höga krav på bekvämligheten. För jumbojeten var inte bara stor, utan stod för lyx och glamour. Efter den första modellen, 747-100, har dussintals varianter tillkommit och över 1 400 plan tillverkats. I dag fasar de flesta flygbolagen ut 747 till förmån för modernare plan som är billigare i drift.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt