Bilen som körde ett enda lopp

2017-01-07 07:00  
Grafik: Jonas Askergren

TEKNIKHISTORIA. Bilen drog nytta av dammsugarens teknik och vann det enda lopp den körde i.

År 1978 var formel 1-stallet Brabhams chefskonstruktör Gordon Murray tvungen att hitta på något för att kontra konkurrenten Lotus. Lotus dominerade med bilar som var aerodynamiskt utformade för att använda markeffekten, undertryck som sög fast bilarna vid vägbanan.

Brabhams bil hade för bred motor för att bygga en markeffekt-kaross. Men med en kraftfull fläkt kopplad på växellådan kunde bilen få samma fördelar genom att fungera som en dammsugare.

Det blev möjligt genom ett kryphål i reglerna som tillät fläkten om den använde mer än hälften av luften till att kyla motorn. Men effekten blev ett enormt grepp, större ju mer föraren gasade. Bilen deltog bara i ett lopp, Sveriges Grand Prix på Anderstorp i juni 1978.

Niki Lauda och John Watson körde var sin. Lauda vann överlägset med 34 sekunder. Stallets ägare, Bernie Ecclestone, drog sedan tillbaka bilen av politiska skäl. Nya regler förbjöd både fläktar och markeffekt. Därmed är Brabham BT46B den enda formel 1-bil genom tiderna som vunnit alla tävlingar den ställt upp i.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria, nummer 10 2016. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt