60 år gammal padda bakom Citroëns nya lyxmärke

2015-05-30 06:00  

TEKNIKHISTORIA. För 60 år sedan slog Citroën DS ner som en bomb i bilvärlden. Nu rider den franska biltillverkaren på den historiska framgången och storsatsar på lyxmärket DS. Sverigepremiär blir det i helgen.

Meningarna var delade om Citroën DS var vacker eller inte när bilen presenterades 5 oktober 1955 på bilmässan i Pris. Att den var något utöver det vanliga visade i alla fall antalet beställningar som tecknades första dagen - 12000.

Bilen skulle ersätta den tekniskt relativt moderna Traction Avant, som började se ålderdomlig ut. Det skulle ingen säga om DS. Den hörde definitivt hemma i den då begynnande rymdåldern.

Bland de tekniska nymodigheterna kan nämnas att bilen var den första masstillverkade framhjulsdrivna bilen med skivbromsar fram. Men fram för allt hade den ett mycket avancerat gashydrauliskt fjärdringssystem. Systemet anpassade fjädringen efter hur hårt lastad bilen var, och erbjöd även möjligheten för förarren att själv reglera markfrigången.

Systemet användes exempelvis vid hjulbyte, vilket gjorde domkraften överflödig. Markfrigången sattes till max, en speciell pallbock placerades vid det trasiga hjulet varefter markfrigången sänktes. Då blev det hjul som skulle repareras kvar ovan mark.

Bilen kunde också vid punktering i nödfall köras på tre hjul till en verkstad.

President Charles de Gaulle hyllade bilens vägegenskaper sedan han överlevt ett attentat där däcken skjutits sönder av en attentatsman 1962, men presidentbilen kunde ändå köra i säkerhet från platsen för attentatet.

Gashydrauliken användes även för servostyrningen och den halvautomatiska växellådan.

En uppseendeväckande detalj som infördes 1967 var strålkastare som följde rattutslaget, det blev så att säga möjligt att se runt hörnen.

Endast motorerna betraktades som ålderdomliga eller svaga på denna avancerade och dyra bil. Fransk skattelagstiftning gjorde att Citroën höll igen. DS och dess billigare variant ID fack endast fyrcylindriga motorer i storlekar från 1,9 till 2,3 liter under de tjugo år bilen var i produktion. En sexcylindrig boxersexa planerades men sattes aldrig i produktion.

Ett framsteg, och en lindring av underhållskostnaderna, var när den bromsvätska som ursprungligen använts i det gashydrauliska systemet 1967 ersattes av en ny mineralbaserad olja. Oljan var inte hygroskopisk och mindre aggressiv mot komponenterna i systemet än den gamla. Slarv med underhållet av det gashydrauliska systemet kunde bli en dyr affär för bilägaren.

Efter nära 1,5 miljon tillverkade exemplar upphörde produktionen i juni 1975.



Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

 


Följ Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook!

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt