1966 - året då Volvos miljonsäljare rullade igång

2016-10-08 07:00  

TEKNIKHISTORIA. När Volvo premiärvisade modellen 144 i augusti 1966 var det en bil som äntligen såg modern ut. Den fick Amazonen att kännas hopplöst gammalmodig. Enda besvikelsen med 144 var motorn.

Planeringen för modellen 144 hade inletts redan i juni 1960. Vd Gunnar Engellau gav klartecken till att utveckla en bil med projektnamnet P660 som skulle bli större än Amazon, men ändå ha samma axelavstånd.

För formgivningen stod designchefen Jan Wilsgaard, som gav 144an en modern funktionell design med väl tilltagna innerutrymmen och stora glasytor, enkla former som förknippas med skandinavisk design. Grillens utseende ger en påminnelse om släktskapet med Amazonen liksom skuldran som breddar dörrarna.

140-serien gav också Volvo bilden av en biltillverkare som satte säkerheten främst. Vridstyv kaross, deformationszoner och säkerhetsbur kring passagerarutrymmet. Skivbromsar runt om och tvåkrets bromssystem med triangeldelning av kretsarna så att bromsverkan alltid skulle finnas på båda framhjulen och ett av bakhjulen. Ventiler som hindrade hjullåsning vid inbromsningen var också en exklusivitet.

Enda besvikelsen var väl att 144 fick ärva den fyrcylindriga B18-motorn från Amazon på 75 DIN-hästar i standardutförande och 96 i sportmodellen. Först 1969 kom den större B20-motorn på två liter som gav 82 hästar med enkelförgasare och 100 med dubbelförgasare.

Läs mer:

Läs mer: Studio Wezäta – en färgrik reklamhistoria

Två dagar efter premiärvisningen 17 augusti 1966 rullade serietillverkningen igång. Året efter kom bilen i tvådörrarsversion som kallades 142, 1968 kom kombimodellen 145. Året därpå kom den luxuösa 164 med sexcylindrig B30-motor, förlängd motorhus och 10 cm längre hjulbas.

Produktionen av 140-serien upphörde sommaren 1974. Då hade 1 251 371 exemplar tillverkats, Volvos första miljonsäljare.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt