100 år efter olyckan: Loket kör för att hedra döda

2018-10-01 12:44  
Foto: TT SWEDEN

Den 1 oktober 1918 inträffade den värsta tågolyckan i Sveriges historia vid Getå strax norr om Norrköping. Exakt hundra år efter olyckan körs samma sträcka – med samma lok.

– Vi vill hedra och uppmärksamma det och med ångloket som var med i olyckan köra tåget som aldrig kom fram, säger Henrik Reuterdahl, tågtrafikchef vid Järnvägsmuseet.

Det var på kvällen den 1 oktober för 100 år sedan som ångloket F1200 närmade sig Getå. Där hade den åtta meter höga järnvägsbanken rasat ner i Bråviken och i mörkret störtade loket och sju av tio vagnar rakt ner i gropen. 41 människor dog.

– Detta är Sveriges hittills värsta tågolycka när man ser till antalet dödsoffer, säger Henrik Reuterdahl.

Tragedin till trots var det inte slutet för det 143 ton tunga ångloket, som hade tillverkats endast fyra år tidigare. F|1200 bärgades ur gropen och togs i trafik igen.

Bärgades ur leran

– Det låg på sidan i leran men det fanns ju inga lyftkranar så man försökte strippa av allt löst på loket och tippa upp det på rätt köl med domkrafter. Sedan byggdes ett spår ner i gropen och man släpade upp det med vajrar och lok.

Efter omfattande reparationer gick F1200 i trafik i Sverige till 1935. Då hade alla större svenska banor elektrifierats och loket såldes till Danmark där det var i bruk ända in på 1960-talet.

– SJ köpte tillbaka det 1963 för man ville bevara detta lok i sin samling och sen dess har vi haft det, säger Henrik Reuterdahl.

När TT når honom på lördagen är han faktiskt ute och åker tåg mellan Norrköping och Kimstad, draget av just F1200. Tåget körs för allmänheten under helgen och på söndagen agerar det kaffevagn efter en minnesgudstjänst i Norrköping.

Läs mer: När andra världskriget kom till Vassijaure

Men på måndagen ska resan från 1918 göras om. Med på tåget är 50 inbjudna gäster och man kommer att stanna i Getå för att hålla en tyst minut.

TT: Det är ingen som är orolig?

– Nej, det känns bra. Det svåra har varit att väga av med rätt etik. Att inte göra ett event av det utan mer se det som ett uppmärksammande. Vi hoppas att vi har träffat rätt.

Tåget kommer in till Stockholms central klockan 22.24 på kvällen och är man en tågintresserad stockholmare kan det vara en god idé att gå och kika.

– Det finns museébanor som kör ånglok men ett sådant här stort lok, det är bara vi som har ett sådant. Och det är ute vid väldigt få tillfällen, säger Henrik Reuterdahl.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt