Fordon

De vill bygga en 2,4 kilometer lång zeppelinare

Hindenburg 1936. Foto: Everett Collection
Illustration av ett luftskepp gjord inför ett projekt hos Nasas Jet Propulsion Laboratory. Foto: M. Hughes/Eagre Interactive/Keck Institute for Space Studies
Norra polarjetströmmen. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center
Luftens "motorväg". Cirrusmoln i stratosfären, fotograferade från rymdfärjan Discovery. Foto: NASA's Goddard Space Flight Center
Skiss där Hindenburg jämförs med passagerarflygplan. Foto: Clem Tillier

Med en längd på 2 453 meter skulle luftskeppet rymma 0,2 kubikkilometer vätgas – och kunna lyfta 21 000 ton i last. Forskarnas tanke är att jätten ska färdas med jetströmmarna.  

Publicerad

På sin tid erbjöd luftskeppen ett revolutionerande och dessutom lyxigt sätt att färdas mellan kontinenterna. Men när den tyska zeppelinaren Hindenburg gick upp i lågor i New Jersey 1937 var sagan över, och sedan dess har transportmedlet inte gjort comeback.

Genom åren har det dock funnits många entusiaster som försökt hitta ett existensberättigande för luftskeppen. Det senaste exemplet i raden kommer från the International Institute for Applied Systems Analysis i österrikiska Laxenburg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här