Digitalisering

Så ska Apple stoppa annonsörer som vill spåra dig

Apples vd Tim Cook. Foto: IBL

Apple har bestämt sig för att stoppa annonsörer från att spåra användare. ”Vi tycker att de tar det lite väl långt med ett förbud”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Publicerad

Apples nya operativsystem till Iphone och Ipad – Ios 11 – ska förhindra spårning av dess användare. Spårningsskyddet är inbyggt i webbläsaren Safari. Det aktiveras från och med lanseringarna av Ios 11 (som släpps 19 september) och Mac-datorernas nya operativsystem High Sierra (25 september).

Beskedet möttes av vrede från den amerikanska annonsbranschen, som hävdar att tilltaget ”saboterar hela den ekonomiska modell som internet bygger på”. Via sajten Adweek publicerade sex stora branschorganisationer ett öppet brev adresserat till Apple. "Vi uppmanar Apple att omvärdera sina planer på att införa en egen standard för webbkakor. Det riskerar att omkullkasta det värdefulla annonsekosystemet som gör mycket av dagens digitala innehåll och tjänster möjligt”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här