Uppkopplade skruven larmar när den blir lös

2016-06-16 06:00  

Underhållet blir billigare och enklare när skruven själv talar om när den behöver dras åt. Bakom den uppkopplade skruven står ett Skåneföretag som är redo att dra i gång produktionen.

På oljeriggar, flygplatser och vindkraftverk sitter tusentals skruvar som inte får lossna. Därför kontrolleras de regelbundet, ett arbete som är både tidsödande och som kan innebära dyra driftstopp.

– Problemet är att du inte vet vilken skruv som är på väg att lossna. Har du en anläggning med 100 000 skruvförband måste du provdra allihop, säger Matts Lilja, vd för Strainlabs.

Företagets lösning är en uppkopplad skruv som själv talar om när den behöver dras åt. Det gör underhållet både enklare och billigare eftersom personalen bara behöver spänna åt de förband som sitter löst.

Den patenterade tekniken bygger på att ett litet hål borras ett par millimeter ner i skaftet. I skruvhuvudet görs ett något större hål. Där placeras en minimal lasersensor, en temperaturgivare, en kommunikationsenhet och ett litet batteri.

Lasern mäter hålets djup med en noggrannhet på 10 nanometer med ett förutbestämt intervall. Om djupet minskar betyder det att skruven drar ihop sig. Alltså håller förspänningen på att släppa och skruven riskerar att lossna.

– Eftersom det är en långsam process kan vi tala om att den måste dras åt tre månader i förväg, säger Matts Lilja.

De första prototyperna blev klara i höstas. Inom några veckor drar produktionen i gång med en nollserie på 1 000 skruvar. Ett användningsområde är lampor som guidar planen rätt på start- och landningsbanor. Lamporna sitter fast med flera skruvar som måste kontrolleras med jämna mellanrum. En av de första flygplatser som kommer att testa Strainlabs uppkopplade skruv är brittiska Heathrow.

– Där jobbar åtta man på heltid bara med att dra åt skruvar, säger Matts Lilja.

Det finns många andra exempel på anläggningar som måste ha koll på skruvarna. På en oljerigg kan det sitta upp till 50 000, många på ställen som är svåra att komma åt.

– Med vår lösning tar mätningen en sekund, säger Matts Lilja.

Skruven skickar sina mätvärden till en gateway med en räckvidd på ungefär en kilometer. Analysen görs i Strainlabs molntjänst och kunden kan när som helst se status på varje skruv till exempel i mobilen eller via underhållssystemet.

Priset blir såklart mycket högre än för en vanlig skruv.

– Vi säljer inte längre en skruv utan en tjänst för att övervaka skruvförband, säger Matts Lilja.

Utmaningen är att få kunderna att betala en månadskostnad per övervakad skruv. Än så länge klarar Strainlabs storlekar på M10 och uppåt. Men utvecklingen av allt mindre komponenter för uppkopplade prylar går snabbt, vilket gör att tekniken kan komma att få plats i ännu mindre skruvar i framtiden.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Strainlabs

Gör: Uppkopplad skruv.

Grundat: 2014.

Ort: Helsingborg.

Anställda: 4.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt