Tre hälso-startups att hålla koll på

2017-12-15 16:01  

En digital tolk. En app för samtalsstöd. En tjänst som ska påminna om medicinering. Här är tre unga teknikbolag som vill bygga framtidens sjukvård.

De är unga, hungriga – och vill förändra världen. I går tisdag samlades runt 350 uppstartsbolag på Münchenbryggeriet i Stockholm för årets upplaga av Sweden Demo Day, landets största demodag för digitala startups.

E-hälsa och nya digitala lösningar för framtiden sjukvård är just nu en het trend inom startup-sektorn. Det märktes även tydligt bland utställarna på Sweden Demo Day.

Digital tolk överbryggar språkbarriärer

Ett av bolagen som hade rest till Stockholm var Worldish från Linköping. Med appen Helen – en slags digital tolk – vill Worldish överbrygga språkbarriärerna inom sjukvården, ett problem som växer sig större.

– När en person som inte talar svenska kommer in till akuten kan det ta flera timmar innan en tolk är på plats. I vissa fall kan personen bli ombedd att komma tillbaka en annan dag, vilket skapar risker. Det problemet vill vi åtgärda, säger Abhishek Jacob Chethikatt, grundare och vd.

Helen installeras som en app på en surfplatta. Läkaren kan välja mellan en mängd färdiga medicinska fraser och frågor i appen. Patienten får sedan höra frågan uppläst på sitt modersmål och kan svara utifrån olika alternativ. Svaren sätts ihop till en rapport som kan återanvändas även vid nästa vårdtillfälle.

Tekniken testas just nu hos bland annat hos Folktandvården, vårdcentralen i Norrköping och akuten i Linköping. Målet är att släppa en skarp produkt under första kvartalet 2018.

– Pilotförsöken har hittills gått bra. Personalen har sagt att Helen är mer tillförlitlig än konventionella tolkar, eftersom programmet är helt inriktat på medicinskt språk.

App ska korta väntetiden på psykologhjälp

Stockholmsbolaget Bluecall tar sig an ett annat stort samhällsproblem – psykisk ohälsa. Företaget satsar på samtalsstöd dygnet runt i appformat.

Sedan starten 2016 har Bluecall tagit emot över 3 000 anonyma samtal från personer som lider av bland annat stress och ångest. 

Beroende på vad personerna behöver hjälp med – och vad för typ av stöd de vill ha – kopplas de sedan ihop med 300 volontärer eller professionell lyssnare, bland annat terapeuter och psykologer, som är anslutna till Bluecall. Kontakten med Bluecalls volontärer är gratis, men samtalen med utbildade lyssnare kostar 200 kronor per tillfälle.

– Vi bedriver ingen behandling, men vill vara ett komplement som avlastar primärvården, där väntetiderna i dag är väldigt långa, säger Lisa Löfgren, medgrundare.

Vad bidrar ni med som konventionella stödlinjer inte kan erbjuda?
– Framför allt finns vi där användarna är – i mobilen. Att söka stöd är fortfarande tabubelagt för många. Det vill vi förändra. De som hör av sig till oss kan vara anonyma, och eftersom vår lösning är helt digital går det exempelvis att chatta om det känns enklare.

Ai ska påminna om medicinen

Unga Mamio – med medarbetare från fyra länder – antogs i höstas till e-hälsoacceleratorn Health2B på Lundainkubatorn Smile. Deras idé är att använda artificiell intelligens och bildigenkänning för att hjälpa patienter att identifiera läkemedel, samt att påminna om medicinering.

– Att folk råkar ta fel medicin eller helt enkelt glömmer bort den är ett stort problem, säger medgrundaren Désiré Yavro.

Den första prototypen av Mamios app, som utvecklas just nu, är tänkt för personer med dålig syn. Appen använder ai-algoritmer som har tränats för att känna igen bokstäver och ord. När användaren håller upp en läkemedelsförpackning eller pillerkarta framför mobilen, kan appen läsa upp vad det är för slags medicin, och vad den har för styrka.

– Planen är att ha en app redo för pilottester i februari. På sikt ska appen kunna hålla en slags konversation med användaren, och exempelvis berätta om vad följderna kan bli av att ta olika mediciner samtidigt, och påminna om vilka läkemedel som personen ska ta.  

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL