Svenska jetboarden gasar till 50 knyck på 4 sekunder

2018-08-02 06:00  

Philip Werner lämnade företaget han grundat och drog igång en utmanare. Nu har försäljningen av den "lyxiga leksaken" börjat.

Det blåser en del vid Limhamn i Malmö och lite vågor går inne i det skyddade sundet mellan Ön och fastlandet. Produktionschefen Mikael Kajbring har svidat om till surfshorts och dito tröja, flytväst och hjälm. Han lägger sig raklång på brädan i vattnet och ger gas via den handhållna fjärrkontrollen. Den sticker iväg som en skrämd sjöfågel och efter några tiotal meter kan Mikael Kajbring resa sig upp och placera fötterna i de båda bindningarna och fortsätta färden ut mot ännu gropigare sjö.

Den eldrivna jetboardens topphastighet är 56 kilometer per timme och den gör 0–50 på bara 4 sekunder.

- Problemet med det här lite större batteripacket är att det räcker för länge för oss som står på land, säger kollegan och Awakes vd Phllip Werner skrattande.

Han byggde sin första eldrivna jetboard redan 2011. Ett år senare testkördes den i hans uppväxtvik Rävik vid Lidingö i Stockholm. Den bräda som nu testkörs i Öresund har fått samma namn och började att säljas igår, onsdag.

Philip Werner var med och grundade det Malmöbaserade företaget Radinn som i våras lanserade en ny version av deras bräda kallad G2X. Men Philip Werner finns inte längre ombord på Radinn utan valde att lämna skeppet.

- Jag delade inte visionen med vd:n (Alexander Lind, reds. anm) varken vad gäller produkten eller hur företaget skulle byggas, säger han.

Under uppbyggnadsfasen hade han också gett bort för många aktier och mist kontrollen över bolaget. Därför startade han för 18 månader sedan om på nytt tillsammans med Mikael Kajbring och Daniel Aronsson, nu under namnet Awake.

- Det var en jobbig period och inte roligt att behöva lämna något man byggt upp. Men jag har lärt mig väldigt mycket av mina misstag, säger han.

I dag har företaget 16 anställda. Filosofin är att sköta allt utvecklingsarbete själv – liksom mycket av tillverkningen. I en lokal i Limhamn står en enorm femaxlig CNC-maskin som klarar av både fräsning och svarvning. Här tillverkas bland annat impellern till jetdriften. För att hantera pjäsen har maskinansvarige Peter Parobczy från Birmingham i Storbritannien flugits in – hittills under ett halvårs tid.

- Genom att behålla produktionskapaciteten in house blir vi snabbfotade och kan snabbt ställa om till marknadens önskemål, säger Mikael Kajbring.

Samtidigt är det inte möjligt att sköta precis all tillverkning själv. Brädan är uppbyggd med sandwichkonstruktion. Kompositskalet tillverkas till exempel av en underentreprenör.

Batteripacket till brädan ska räcka till 40 minuters blandad körning. Det väger cirka 15 kilo men ingen vill berätta vilken kapacitet det har eller vilken batterikemi som används. Det tar 80 minuter att ladda det i ett vanligt eluttag. Konkurrenten Radinn har två olika batteripaket, ett på 56 amperetimmar som räcker till 30 minuters körning och ett på 73 som räcker i 40–45 minuter.

Awake jobbar på ett ännu kraftigare pack som ska räcka i över en timme. Den bräda Mikael Kajbring körde vid Limhamn hade det större prototyppacket. Efter cirka 20 minuters stundtals tuff körning hade endast en av fem "batteripinnar" på nivåindikatorn släckts.

Konstruktionsprocessen har inte varit utan utmaningar. Värmeutvecklingen i batteriet är rejäl. Tack vare att skalet har tillverkats i aluminium räcker dock kylningen från det omgivande vattnet för att leda bort värmen.

En elmotor på 11 kilowatt driver axialpumpens impeller med diameter 120 millimeter via en axel. På flytetyg med jetdrift sugs vattnet ofta upp och sprutas ut närmare vattenlinjen. Awakes vattenflöde är i stället linjär i förhållande till brädans undersida. Enligt Philip Werner och Mikael Kajbring innebär det ett betydligt bättre grepp i vattnet vid gropig sjö, någon som andra liknande brädor har haft problem med.

- Vi ville ha ner både impeller och insug så långt som möjligt, säger Mikael Kajbring.

30 brädor ska tillverkas under året och säljas i en limiterad upplaga. Målet framöver är att tillverka 250 brädor per år. En slutmonteringslina ska sättas upp vid produktionslokalen på Limhamn, dit även kontor och utvecklingsavdelning ska flyttas till hösten.

Priset då? Radinns G2X kostar i grundutförande drygt 100 000 kronor medan Awakes Rävik går loss på drygt 190 000 kronor – men då med bättre specifikationer på de flesta punkter. Mikael Kajbring förklarar det saftiga priset med att de har valt att bygga den på ett sätt som kräver att de tar ut ett högre pris.

- Det är en lyxleksak. Men i framtiden vill vi kunna variera materialvalen för att sänka priset. Vi vill att alla ska kunna uppleva den här adrenalinruschen, säger han.

Awake Rävik vs Radinn G2X

Jämförelse av specifikationer mellan Awake Rävik oh Radinn G2X. Siffrorna för G2X gäller i standardutförande, bland annat snabbladdning och högre topphastighet kan köpas till.

Körtid: 45 minuter / 30 minuter

Laddtid: 80 minuter / 120 minuter

Topphastighet: 56 km/h / 50 km/h

Vikt: 35 kilo / 40 kilo

Storlek: 179x61x19 cm / 190x70x12 cm

Pris: 18 900 euro / 9 900 euro

Johan Kristensson

Mer om: Elektrifiering

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt