Stravito skapar företagens egna sökmotorer

2019-05-14 06:00  

Om kunskap och information som finns i en organisation blir mer tillgänglig ökar värdet på den. Stravito utvecklar en intern sökmotor för bolag som vänder sig till konsumentmarknaden.

Det var när Thor Olof Philogène jobbade som chef för iZettles tillväxt-team som han började fundera:

– Vi beställde marknadsrapporter och gjorde studier på saker och ting som vi redan hade gjort men som vi glömt bort. Eller som kollegor inte kände till. Och om det är ett problem i en organisation med 500 anställda, hur ser det då ut i ett företag med 100 500?

Hans medgrundare, Andreas Lee, har en bakgrund på analysföretaget Norm och hade gjort samma iakttagelse, men från ett annat perspektiv: Hos globala företag kunde London-kontoret komma med offertförfrågningar på studier som kontoret i Portugal redan hade genomfört.

Med Stravito är målsättningen att öka värdet på den kunskap om marknaden som redan finns i en stor organisation.

– I vårt sökgränssnitt ställer våra kunders personal frågor: Hur ser ungas köpintressen ut? Vad vet vi om sockertrender i mat? Hur ser prisutvecklingen i produktkategori X ut? Resultatet innehåller de rapporter som redan finns, en automatisk sammanställning av slutsatserna och kontaktuppgifter till de kollegor som beställt undersökningen och kan svara på frågor om den. Utan att någon behöver göra mer än att kopiera in dokumenten i det bibliotek som sökmotorn indexerar, säger Thor Olof Philogène och fortsätter:

– Tack vare att vi avgränsar produkten till företag som jobbar med konsumentprodukter och till intäktssidan i deras verksamhet kan vi bygga en maskininlärningsteknik som är väldigt stark.

Bland kunderna finns bland andra livsmedelsjätten Danone.

Stravito

Gör: Skapar struktur i stora dokumentsamlingar

Ort: Stockholm

Startår: 2017

Anställda: 25

Omsättning: 2,7 MSEK

Riskkapital: 80 MSEK

Huvudägare: Grundarna, henQ, Inventure och Creades

År på 33-listan: 2019

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt