Så ska de fixa en svensk elbil

Om tre år kan en svensktillverkad elbil finnas på marknaden. På Innovatum Teknikpark i Trollhättan presenterade 29 inbjudna underleverantörer sin teknik för att uppfylla visionen för Saab Automobile och Volvo Cars. 

Under ett seminarium på Innovatum teknikpark i Trollhättan diskuterade Saab Automobile och Volvo Cars utvecklingen av svenska elbilar. 29 underleverantörer fick även chansen att presentera teknik för biljättarna – som kan möjliggöra en svensktillverkad elbil inom tre år. 

 – Nu när bilbranschen står är inne i ett paradigmskifte vill jag få in så många svenska företag som möjligt på marknaden, säger Lillemor Lindberg, samordnade för elbilsprojektet Blixt och den som ligger bakom elbilsworkshopen till Nyteknik.se

 En av de inbjudna var Conflux som har skapat ett material som optimerar energiförbrukningen och ökar nyttan genom att inte värma när det inte behövs. Företaget ska, tillsammans med Electroengine AB, tillverka värmefolier som kan värma upp batterier i el och hybridbilar i kalla klimat.  

– Jag upplever att vi fick en bra respons från både Saab och Volvo som var insatta i ämnet. Det är ett välkänt faktum att batteriet måste värmas och vi har en bra lösning som båda biltillverkarna visade ett ärligt och genuint intresse för, säger Martin Öhman, projektledare på Conflux.

 Lillemor Lindberg fortsätter: 

 – Conflux hade redan startat ett samarbete med Electroengine och kan nu testa sin teknologi inom projektet Blixt. De är ett jättebra exempel på hur vi vill att resultatet ska bli när vi ordnar ett sådant här seminarium. Att det skapas nya samarbeten och att nya svenska underleverantörer får komma in i elbilsbranschen, säger hon. 

Projektet Blixt, som har ett anslag på cirka 24 miljoner, ska ta igen förlorad utvecklingstid inom svensk elbilstillverkning och är ett samarbete  mellan Innovatum Teknikpark, Electroengine in Sweden AB, Saab Automobile, ETC, Bevi, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Power Circle. 10 av de 24 miljonerna ska gå till finansiering av Energimyndigheten, Vinnova och Vägverket.

 Peter Stavred som representerade Saab på seminariet var nöjd med diskussionerna.

 – Det var en stor öppenhet mellan leverantörerna. Alla biltillverkare har ju samma problem  – att få få elbilarna att köra långt och ligga i framkanten när det kommer till klimatkomfort. Det är positivt om alla använder samma typ av lösningar. säger han till Nyteknik.se och fortsätter: 

– Att skapa är en elbil gör man inte över en natt, det är ett väldigt stort projekt. Men jag tycker verkligen att det fanns många bra svenska idéer på seminariet. 

Företagen som ska skapa en svensk elbil: 

Uppvärmning:   

KG Knutsson AB                          

Webasto                                        

DEFA

Calix                      

Zemission                                     

CromoGenics AB 

Kraftelektronik:   

Mecel AB                                     

Telenor Connextion AB               

SMSC Sweden AB

Yasaki Europe Ltd                        

NFO Drives AB                            

Adiator AB 

INCA AB                                      

TVAB International AB                 

TranSiC

ACTIA

Drivning: 

Applied Nano Surfaces AB           

Magnetics Components AB          

GETRAG 

Batteri: 

BollebygdsPlast/Espira                 

Lindstone Inovation

Asius Hardware Techn

MacBat AB                                   

Eltek Valere AB                            

Get Fuel Cells International AB                          

Conflux AB                                    

Boston Power Inc 

Magnetics Components AB          

Power Cell Sweden AB 

Jonas Blomquist /MiniMedia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt