Startup

PTS vill se ett Swish för alla – ”Betaltjänster måste bli enklare”

Digitala betallösningar, som Swish, används mer allt mer frekvent. Samtidigt ökar det digitala utanförskapet i samhället. Foto: Jessica Gow/TT
Sverker Brundin, ansvarig för PTS:s innovationstävling "Betaltjänster för alla". Foto: Olof Ehrs

I sin nya innovationstävling letar PTS efter bolag som bygger digitala betaltjänster som alla kan använda, oavsett funktionsförmåga. Vinnarna kan få upp till tre miljoner kronor i stöd.

Publicerad Uppdaterad

I svallvågorna av covid-19 ökar användningen av digitala betaltjänster. Parallellt med den snabba digitaliseringen ökar också det digitala utanförskapet bland äldre och personer med funktionsnedsättningar, som har stora problem med nya betallösningar som Swish.

Det hoppas Post- och telestyrelsen, PTS, kunna ändra på. Temat för årets upplaga av myndighetens innovationstävling är därför betaltjänster för alla.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här