Startup

Miljoner till maffigt ljud i platta högtalare

En unik algoritm och avancerad psykoakustik får nätta högtalare att låta som bjässar. Linköpingsföretaget Actiwave tar in 15 miljoner i nytt riskkapital inför sommarens lansering.

Publicerad

Det är riskkapitalbolaget SEB Venture Capital som går in som ny ägare i utvecklingsföretaget Actiwave. De 15 nya riskmiljonerna ska dels gå till en lansering av företagets egna högtalarmärke Opalum under sommaren, dels till att få tillverkare av konsumentelektronik att licensiera tekniken.

Actiwave, som grundades 2007, utnyttjar forsning vid Linköpings  universitet. Företaget använder flera knep för att få riktigt platta högtalare att låta betydligt större. Bland annat avancerade algoritmer som kompenserar brister i ljudsignalen utifrån kunskap om hur hjärnan uppfattar ljud samt smart styrning av många små högtalarelement för att få jämn spridning av frekvenser och effekt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här