Miljoner till maffigt ljud i platta högtalare

2011-06-20 11:04  

En unik algoritm och avancerad psykoakustik får nätta högtalare att låta som bjässar. Linköpingsföretaget Actiwave tar in 15 miljoner i nytt riskkapital inför sommarens lansering.

Det är riskkapitalbolaget SEB Venture Capital som går in som ny ägare i utvecklingsföretaget Actiwave. De 15 nya riskmiljonerna ska dels gå till en lansering av företagets egna högtalarmärke Opalum under sommaren, dels till att få tillverkare av konsumentelektronik att licensiera tekniken.

Actiwave, som grundades 2007, utnyttjar forsning vid Linköpings  universitet. Företaget använder flera knep för att få riktigt platta högtalare att låta betydligt större. Bland annat avancerade algoritmer som kompenserar brister i ljudsignalen utifrån kunskap om hur hjärnan uppfattar ljud samt smart styrning av många små högtalarelement för att få jämn spridning av frekvenser och effekt.

Målet är inte att skapa det perfekta ljudet för hifi-fantaster, utan att ge bra ljud i små fristående högtalare såväl som i högtalare i platt-tv, bärbara datorer och mobiler. Enligt företaget är distributörer i mer än 20 länder intresserade av tekniken.

- Actiwave har lyckats utveckla en mycket innovativ teknologi som betydligt förbättrar ljudet i små och kompakta enheter vilket öppnar upp för en gigantisk marknad, säger Ulf Lewander på SEB Venture Capital i ett uttalande.

Actiwave är med på årets 33-lista, Ny Teknik och Affärsvärldens lista över Sveriges 33 hetaste teknikföretag.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt