Lurig 3d etikett lurar bedragare

2009-11-30 14:37  
Livets blomma som kopieringsskydd

De glasklara etiketterna med djup och hologramkänsla från utvecklingsbolaget Rolling Optics har fått luft under vingarna. Första leveransen till en kund är avklarad, och produktionslinor har placerats hos svenska tillverkare av etiketter och kartonger.

Livets blomma i tre dimensioner. När Iggesund använde förstasidan på sin kundtidning för att visa upp vad den svenska tekniken att skapa tredimensionella effekter av tunna plastfolier kan åstadkomma lät effekten inte vänta på sid. De 20 000 exemplaren tog snabbt slut, och Rolling Optics fick påspädning på sin första order.

- De gick åt som smör i solsken, säger Axel Lundvall forskningschef på Rolling Optics. Nu nyproducerar vi ytterligare etiketter.

Efter fem år av intensiv utveckling rullar nu produktionen av etiketten som använder nanoteknik för att lura våra hjärnor att se 3d.

Sedan i våras har också produktionslinor byggts upp vid ett antal svenska industrier. Dit hör etikettillverkaren Nordwalls i Sjöbo samt emballeringsföretaget A & R Carton i Malmö.

Nu ska de smarta etiketterna kunnas erbjuda kunder som vill ge sina produkter ett unikt och kopieringssäkert utseende. Efter att de visats upp på mässor i Sverige och Monaco har intresset för de unika och kopieringssäkra etiketterna tagit fart.

Enligt OECD omsätter världshandeln med piratkopior minst 1 400 miljarder kronor om året. Inga varor går säkra; byggmaterial, industriverktyg, mobiltelefoner, kosmetika och läkemedel. Det mest går att kopiera och det görs också. Hologram som för några år sedan ansågs visa att en vara är äkta kopieras idag friskt.

Etiketten från Rollings Optics är dock inte ett hologram. Upplevelsen av tre dimensioner uppstår istället när ljuset reflekteras i unika mönster i plastfilmer. Reflektionen gör att olika bilder når höger respektive vänster öga. Hjärnan sätter sedan ihop bilderna till en enda bild med djup.

- Vi jobbar med att lura hjärnan, konstaterar Axel Lundvall frankt.

Men det patentskyddade sättet att lura hjärnan kan också ge information som hindrar oss konsumenter från att luras av förfalskade läkemedel. Det är inte ovanligt med mediciner via internet, men har också kommit i fokus i samband med utförsäljningen av Apoteket.

- Har man en gång sett våra produkter, vet man vad man som konsument ska titta efter. Men vi kan även lägga in effekter som kräver teknisk utrustning för att avläsas.

Det kan vara intressant för läkemedelsföretag som måste se till att deras produkter både har hängslen och livrem för att visa att de är den äkta varan.

- Vi har även pågående diskussioner med ett stort antal aktörer på läkemedelssidan, säger Axel Lundwall. Det är ett område där man måste ha respekt för att det tar tid.

På företaget ägnar man nu mycket tid åt att visa att de har förmågan att producera stora volymer och det över lång tid.

- Det är vår utmaning just nu. Sedan kan vi gå vidare och se om vi kan spetsa till de optiska effekterna ytterligare.

Rolling Optics

Grundat:2004

Ort: Uppsala o Stockholm

Antal anställda :10

Patent: 1 patentfamilj, ansökningar på ytterligare 4

Finansiering: privatindustrialister

Tre säkerhetsnivåer:

Det finns tre nivåer när det gäller säkerhet:

1. Den som riktar sig till konsumenten direkt. Här finns Rolling Optics teknik.

2. Äkthetskontroll som kräver någon form av teknisk utrustning. Hit hör de uv-lampor som används i matvaruaffärer för att kontrollera att 500-lappar är äkta.

3. Metoder som används för att hålla i juridiska sammanhang (forensic) och som kräver labbutrustning. Hit hör utrustning som kan analysera fiberstrukturen i en kartong för att se om den är av den typ som märkestillverkaren använder.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt