Här är tre unga tech-bolag att hålla koll på

2018-12-13 13:51  

En tresitsig elbil. Smartare elnät med hjälp av maskininlärning. Ett digitalt tangentbord. Här är de vassaste teknikidéerna från tävlingen Venture Cup Idea 2018.

I 20 år har den nationella entreprenörstävlingen Venture Cup hjälpt oetablerade teknikentreprenörer att vässa sina affärsidéer. Men för att kunna fånga upp entreprenörer med idéer som befinner sig ett tidigare skede arrangeras även tävlingen Venture Cup Idea.

274 bidrag skickades in till årets upplaga av tävlingen. Av dessa har nu 20 guldkorn sållats fram. Bland vinnarbolagen finns det tre företag som arbetar med nya idéer inom området teknik:

Ecoist är ett ungt elbilsföretag från Skåne. Ecoist Tian är namnet för tillverkarens första modell. Det är ett eldrivet trehjuligt pendlarfordon främst tänkt att ersätta familjers andrabil. Fordonet kommer att ha en toppfart på 110 kilometer per timme, och ett batteri med kapacitet på 8 kilowattimmar ska ge en räckvidd på 100 kilometer per laddning.

– Vinsten i Venture Cup Idea betyder mycket för oss. Det ger oss självförtroende, och jag ser det som en bekräftelse på att vi är på rätt spår med vår idé, säger grundaren Thomas Koch.

Läs mer: Efter responsen – skånska elbilen blir tvåsitsig

Arbetet med Ecoist började som ett hobbyprojekt i Thomas Kochs garage i Ängelholm. Fordonskonstruktören Koch, ursprungligen från Tyskland, kom till Sverige för en praktikplats hos Koenigsegg. Under tiden hos den svenska tillverkaren tog han bland annat fram ritningarna till en stor del av de mekaniska delarna i den första Koenigsegg-bilen. I dag arbetar Thomas Koch med Ecoist-projektet på heltid, och har nyligen bland annat anställt en konstruktör.

– Vi har byggt en funktionsmodell som drygt 30 personer har fått provköra under sommaren för att utvärdera köregenskaperna, till exempel. Det talas mycket om autonoma bilar just nu i fordonsbranschen. Det är en betydelsefull utveckling, men man ska inte glömma att vardaglig körglädje också en viktig egenskap som bilar ska förmedla.

Målet är att börja producera de första 20 bilarna inom två år. Hittills har nio fordon förbeställts, till en kostnad av 170 000 kronor vardera.

– Våra första köpare finns alla i Sverige. Som nystartad biltillverkare är det viktigt med en geografisk närhet till våra kunder. Det underlättar ifall vi snabbt måste kunna lösa ett problem som uppstår.

Läs mer: Sökes: Sveriges hetaste unga tech-bolag

De två andra teknikvinnarna är Deepest och Adatype.

Deepest jobbar med att utveckla en uppsättning nya analysverktyg som i sin tur ska skapa ett smartare elnät. I takt med att samhället blir allt mer elektrifierat ökar belastningen på våra elnät. Driftstörningar och dålig elkvalitet kostar redan samhället fem miljarder per år, enligt Deepst.

Med hjälp av maskininlärning vill Deepst skapa digitala verktyg som kan analysera elkvalitet. Målet är verktygen ska kunna förutse alla driftstörningar i elnätet.

Adatype har å sin sida skapat ett alternativ till de virtuella tangentbord som levereras med surfplattor. Enmansbolaget, med bas i Växjö, har tagit fram ett digitalt tangentbord som använder maskininlärning bland annat för att avgöra om användare skriver eller bara vila sina fingrar på skärmen.

Förutom äran får alla 20 vinnarbolag i Venture Cup Idea också en prischeck på 5 000 kronor.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt