Här är Ikeas svenska startup-favoriter

2019-03-22 11:00  

Av 1 100 sökande har nu 18 förväntansfulla startuper valts ut till acceleratorn Ikea Bootcamp. Giab och Adlede är de enda svenska bolagen med listan över Ikeas nya framtidshopp.

Arton unga tech-bolag från olika delar av världens gör sig just nu redo för en tre månaders lång vistelse i småländska Älmhult, där det allra första Ikea-varuhuset öppnades 1958.

Läs mer: Källa: Här är prislappen på Ikeas smarta Sonoshögtalare Symfonisk

Bolagen utgör den andra kullen i möbeljättens accelatorsprogram Ikea Bootcamp. Vad kan ett multinationellt möbelföretag med varuhus i 52 länder lära sig av ett gäng uppstartsbolag med stora visioner? En hel del, enligt Per Krokstäde, ansvarig för Ikea Bootcamp.

– Vi är ofta involverade i många projekt samtidigt med långa ledtider. Startupföretagen å sin sida fokuserar på en enda sak, som är deras liv. Vi på Ikea kan absolut lära oss av deras entreprenörsanda och hastighet. Man behöver inte alltid vänta på perfektion, sa han i en intervju med Ny Teknik i november.

Skånska Giab head-huntades av Ikea

Totalt 1 112 bolag sökte till årets upplaga av Ikea Bootcamp. När ansökningsprocessen var över, stod det klart att klart att enbart två svenska bolag kommer med. Det första är Giab, som startades under namnet Godsinlösen i Staffanstorp 2012. Affärsidén kretsar kring cirkulär ekonomi, återanvändning och returlogistik. I praktiken innebär det att Giab hjälper försäkringsbolag, e-handlare och logistikföretag att samla in och hantera skadade och reklamerade produkter från deras kunder.

Läs mer: Ikea handikappanpassar möbler – med 3d-skrivare

När det gäller försäkringsbolagen har Giab ett system för att snabbt och effektivt kunna verifiera skadorna på exempelvis smarta mobiltelefoner eller bärbara datorer. I fallet med e-handlare och logistikföretag handlar det om att samla in kantstötta och reklamerade varor, som sedan rekonditioneras och kan säljas på nytt, eller skördas på värdefulla komponenter.

– Återbruk och cirkulär ekonomi ingår inte våra kunders kärnverksamhet, och är ofta tidskrävande för dem. Det vi sysslar med är egentligen ingen raketvetenskap, men vi kan göra det bättre och mer effektivt än våra kunder, säger Christian Jansson, vd för Giab.

Vill hjälpa möbeljätten med omställning till cirkulär ekonomi

Bland kunderna som Giab har knutit till sig finns bland annat Folksam och DHL, men bolaget gör även ett pilotprojekt med CDON. Varorna som har samlats in och rekonditionerats, säljs sedan via Giabs egna sajt, samt i Returhuset, en butik mellan Malmö och Lund. Giabs omsättning de tolv senaste månaderna landade på 146 miljoner kronor, med en vinst på ungefär en miljon kronor.

Läs mer: Ikea satsar på solenergifarm i flyktingläger

Kontakten mellan Ikea och Giab fanns sedan tidigare. I fjol gick möbeljätten ut med visionen att hela affärsverksamheten ska ställas om till en cirkulär ekonomi år 2030. För Ikeas handlar det om att sluta omloppet av varor och material i ekonomin. Mot den bakgrunden är det förståeligt att Ikea är intresserade av Giab – så till den grad att Staffanstorpsbolaget inte ens formellt behövde söka till acceleratorn Ikea Bootcamp.

Blev ni head-huntade?

– Ja, det kanske man kan säga. Ikea är ett av världens största detaljhandelsbolag, men även om man är så pass stora kan det vara viktigt att få en liten vitamininjektion. Och det tror jag att vi kan bidra med. Det är så klart jätteviktigt för oss att få vara med i acceleratorn, det är trots allt Ikea vi ska jobba med. Vi är stolta och glada över att ha kommit med. Jag hoppas att vi kan hjälpa till med att snabba på Ikeas omställning till en cirkulär ekonomi, säger Christian Jansson.

Ai-teknik från Umeå fångade ikeas intresse

Det andra svenska bolaget som har kommit med i Ikea Bootcamp är Adlede. Företaget gick tidigare under namnet Smart Video, och är en avknoppning från it-företaget Codemill från Umeå. Under namnet Smart Video var bolaget också med och tävlade om en plats till 33-listan 2017, men kom inte vidare i den regionala finalen i Umeå.

Adlede jobbar med en lösning för "kontextuell" annonsering och marknadsföring. Systemet är baserat på maskininlärning, och använder ett neuralt nätverk, eller självlärande algoritmer, för att automatiskt läsa av bilder, text och annat innehåll på exempelvis publicisters sajter.

Utifrån den insamlade data kan Adledes ai-motor identifiera ett visst antal abstrakta koncept - exempelvis "äventyr" eller "sommar". Systemet matchar sedan koncepten mot annonsköparnas varumärkesstrategier. På så sätt blir det möjligt att automatiskt kunna visa upp annonser för kända turistmål i en artikel som handlar om tips inför sommarsemestern, till exempel.

Läs mer: Vad är en bult och vad är en skruv?

– Vi ser fram emot att tillsammans med Ikea implementera kontextuell relevans som en viktig pusselbit i deras (Ikeas, reds anmärk.) globala kampanjer, säger Pontus Kressner på Adlede till sajten Uminova.

Inför årets upplaga av acceleratorn ville Ikea hitta företag som har kommit längre och redan befinner sig på pilotstadiet. Målet är att kunna genomföra konkreta projekt med startuperna som bjudits in. Det kan handla om pilotprojekt eller andra typer av tester.

– För oss är det fantastiskt att den vision vi jobbar mot är så relevant över hela världen och vi är så imponerade av alla sökande och kvaliteten på de startups som har antagits till Ikea Bootcamp, säger Per Krokstäde på Ikea.

Ikea Bootcamp 2019

Programmet sträcker sig över tre månader, med start i 25 mars 2019, och har plats för 18 bolag. 2017 fick antagna bolag 20 000 euro vardera. Till den andra kullen av programmet har Ikea istället avsett pengar som ska användas till att fram prototyper åt uppstartsbolagen.

Alla bolag som är med bjuds på gratis boende och kontorsplatser under tiden i Älmhult.

Här är de antagna bolagen:

Adlede (SE)

Beam Impact (US)

BFrame (IL)

Bumblebee Spaces (US)

Circadia (UK)

Emrays (NL)

Fernish (US)

Flow Loop (DK)

Freemi (DK)

Giab (SE)

Iovia (CAN)

Kaffeform (DE)

Laesk (DK)

Jido Maps (US)

Liquiproof LABS (UK)

Skippings Rocks Lab (UK)

Streem (US)

The Syrup Company (DK)

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt