Chromogenics: Klart för tonad ruta

2006-12-12 23:00  

Chromogenics i Uppsala är redo för produktion av smarta fönster. Första kunden är en tillverkare av motorcykelhjälmar.

Blommorna från invigningen står kvar i fikarummet. Chromogenics vd Bengt Åkerström är nöjd. Nu finns för första gången en industriell pilotlina för att tillverka företagets smarta fönsterfilm där insläppet av ljus och värme kan regleras på elektrisk väg.

Med sådana, så kallade elektrokroma, filmer på ett vanligt fönster går det att spara stora mängder energi som i dag används till att kyla eller värma upp byggnader.

- Vi har ägnat hela hösten åt att trimma in processen. Nu ska vi visa att vi kan gå från labb till produktion, säger Bengt Åkerström.

Att tillverka filmen är som att göra en dubbelmacka. På skivorna bres, "sputtras", först ett ledande skikt. Den ena skivan får sedan ett pålägg av volf-ramoxid, som fungerar som katod. Den andra sidan bres med nickeloxid, som fungerar som anod. Hela paketet bakas sedan ihop med en jonledande elektrolyt av polymer i mitten.

Än sker tillverkningen i liten skala. Ett i taget matas plastark in i den nya ytbeläggningsmaskinen i företagets renrum.

Det färdiga plastarket är tonat. Läggs en spänning på 1,5 volt på materialet ljusnar det på några sekunder. Det beror på de speciella egenskaperna hos metalloxidlagren. När de laddas respektive laddas ur ändras deras ljusabsorberande förmåga.

- Det svåra är att få de här materialen att fungera på rätt sätt tillsammans, det är en balansgång, säger Bengt Åkerström.

Första uppdraget i pilotfabriken är att tillverka prototyper till den första kunden, en stor tillverkare av motorcykelhjälmar.

I slutet av nästa år ska en hjälm med reglerbart visir förhoppningsvis komma ut på marknaden.

På labbet ligger ett antal visir och "andas" i ett långtidstest. Gång på gång skiftar de från genomskinligt till mörkt läge.

- Vi är uppe i 4 000 cykler, säger produktchefen Greger Gustavsson.

För fyra år sedan lade han grunden till Chromogenics med sitt examensarbete. Då hade forskningen kring de smarta fönstren, under ledning av professor Claes-Göran Granqvist på Ångströmlaboratoriet på Uppsala universitet, pågått i 20 år.

- Det har varit en lång resa. Materialutveckling tar tid, kons-taterar Bengt Åkerström.

Och till målet, att tillverka smarta fönster

i stora volymer i en rullande bana, är det fortfarande långt. Processen ska skalas upp stegvis under de närmaste åren.

Marknaden för den här typen av material är ännu i sin linda. Det enda företag som säljer elekt-riskt styrda fönster är amerikanska Sage Electrochromics. Men till skillnad från Chromogenics använder Sage glas som bärare.

Ett annat amerikanskt företag, Gentex, tillverkar avbländande backspeglar till bilar med en liknande teknik. Den franska glastillverkaren Saint-Gobain Sekurit har utvecklat ett smart takfönster till en exklusiv Ferrari.

Men fortfarande är tekniken för dyr för att täcka glasfasader och kontorshus. Mer utveckling behövs också för att få tillräckligt lång livslängd. Det hoppas Chromogenics lösa genom att använda plast som grundmaterial i sin patenterade tillverkningsprocess.

- Fördelen med plast är att det är lätt, billigt och böjligt, säger Bengt Åkerström.

Pengarna till pilotlinan kommer från Volvo och den amerikanska kemijätten Dupont. Genom sina respektive riskkapitalbolag gick de båda storföretagen in med 20 miljoner kronor i Chromogenics förra vintern. En affär som fick utmärkelsen "årets kapitalanskaffning" av Svenska riskkapitalföreningen.

Efter hjälmvisiren kan bilindustrin mycket väl bli nästa kund. Chromogenics har ett projekt tillsammans med en stor fordonstillverkare. Där finns ett stort intresse för att använda tekniken, inte bara i backspeglar, utan också i tak- och sidofönster.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt