XM Reality: Kamerahjälm ger expertstöd på distans

2014-04-01 18:00  

När Volvo får problem i fabriken i Kina ger experter i Torslanda en hjälpande hand – i en kamerahjälm. Sju år efter starten använder flera storföretag XM Realitys expertstöd på distans.

Att flyga experter tvärs över jordklotet för att fixa problem kostar pengar. Ännu dyrare blir det om produktionen står stilla tills felet är åtgärdat.

XM Realitys lösning är en gul kamerahjälm med videoglasögon.

När man tar på sig hjälmen och tittar på problemet, så ser experten därhemma samma vy på sin bildskärm. När experten pekar för att visa hur problemet ska lösas, så syns den pekande handen i hjälmens videoglasögon. Samtidigt kan de båda kollegorna diskutera.

– Det är ett helt nytt sätt att samarbeta, säger Niklas Rengfors, försäljningschef på XM Reality.

Företaget grundades för sju år sedan av en grupp forskare på Foi, Totalförsvarets forskningsinstitut.

I fjol kom de första industrikunderna – Volvo och tågtillverkaren Bombardier. Nu testas hjälmen av Ericsson och Bromma Conquip, som tillverkar lyftok för containrar.

Tekniken har även använts i andra miljöer: av servicetekniker som inspekterar vindkraftverk, av mättekniker som bedömer berggrunder inför byggen och av brandmän.

Nu hoppas företaget på fler internationella kunder, och på extra draghjälp av ett nytt samarbete med Balder Consulting, ett konsultföretag som hjälper sina kunder att förbättra service och underhåll.

En stor fördel med expertstödet är att användaren inte behöver god bredbandsuppkoppling. Det räcker med 128 kbit/s eller en vanlig satellittelefon. Under våren lanseras en nättare variant av expertstödet.

XM Reality

Gör: Expertstöd på distans.

Ort: Linköping.

Startår: 2007.

Anställda: 5.

Omsättning 2013: 4 mkr.

Riskkapital: 7,6 mkr.

Huvudägare: Grundarna och Almi.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt