Wrapp: Presentkort till kompisarna lockar till butiken

2013-04-16 18:15  

Genom att lägga en del av marknadsföringsbudgeten på digitala presentkort kan en butik locka fler kunder.

Du vet vilka intressen dina vänner har och kan ge dem presentkort som passar, utan att det kostar dig något. Det är idén bakom Wrapp.

Företaget tar betalt när någon aktivt har valt att ladda ner presentkortet i sin Wrapp-app. I december 2012 gav användarna bort en miljon presentkort varje vecka. Ungefär vart tionde användes som betalning vid ett köp.

De erfarna entreprenörerna Andreas Ehn, tidigare Spotify, och Hjalmar Winbladh, Rebtel, finns bland grundarna. Också bland investerarna finns kända namn: Niklas Zennström och LinkedIns grundare Reid Hoffman.

Wrapp

Gör: Digitala presentkort.

Ort: Stockholm.

Startår: 2011.

Anställda: 48.

Riskkapital: ca 70 mkr.

Omsättning 2012: Ingen uppgift

Huvudägare: Greylock Partners, Atomico, grundarna.

Anders Thoresson

Mer om: Wrapp 33-listan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt