Truecaller: 33-listan stark drivkraft

2016-12-19 12:34  
Tre 33-listeplacering på tre år. "Det har sporrat oss", säger Alan Mamemdi, vd och medgrundare av Truecaller. Foto: Jörgen Appelgren

Svenska telefonboksappen Truecaller berättar om nya miljoninvesteringen, framtidsplanerna – och vad tre 33-listeplaceringar har betytt för bolaget.

Det har nu gått drygt sju år sedan den svenska nummersöktjänsten Truecaller drog i gång sin verksamhet.

Under den tiden har bolaget blivit ett av Sveriges mest internationellt uppmärksammade teknikbolag, med drygt 250 miljoner användare – varav en stor del finns i länder som Indien och Pakistan.

Läs mer: Truecaller skrotade cv – och ökade mångfalden

Av alla användare är i snitt 12 miljoner Android-användare inne i appen varje dag, visar data från analysföretaget Drawbridge.

Bolaget har också lockat till sig flera välkända investerare – bland annat Skypegrundren Niklas Zennström och riskkapitalbolaget Sequoia Capital.

Nu ansluter sig finnansmannen Tommy Jacobson och hans bolag Zenith Venture Capital till den skaran genom att pumpa in 100 miljoner i bolaget.

Alan Mamemdi, vd och medgrundaren av Truecaller, lyfter fram att Zenith har ett starkt nätverk och en lång erfarenhet inom det digitala området.

– Vi ser ett strategiskt värde i att ha dem ombord, samt att det gör det möjligt för nyckelmedarbetare att också kunna finansiera sina optioner som löper ut under 2017, säger han.

Trots hyllningarna har de stora ekonomiska framgångarna hittills uteblivit för Truecaller. 2015 omsatte bolaget 2,8 miljoner – och gjorde samtidigt en förlust på 182,4 miljoner kronor.

För att vända utvecklingen genomfördes flera åtgärder: dels sade bolaget upp en del av sin personal, dels lanserades en ny annonslösning som bygger på att reklam visas i Truecaller-appen.

Den nya strategin verkar ha gett effekt – enligt sajten Breakit har Truecaller kunna öka sina intäkter rejält under de senaste månaderna.

Under 2017 är planen att fortsätta växa:

– Kapitalet från Zenith kommer självklart återinvesteras i vår expansionsplan, även fast behovet inte finns. 2016 har varit ett fantastiskt år då vi börjat monetarisera på vår nya annonsplatform, säger Alan Mamemdi.

Truecaller är ett av de drygt 190 bolag som har varit med Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-listan sedan starten 2008. I Truecallers fall handlar till och med om ett slags hat trick: företaget var med listan tre år i rad under år 2013-2015.

– Jag kommer ihåg vad jag sa när vi kom med första gången: "Här finns några av de bästa svenska bolagen samlade – och det är en ära att bli utsedd till en toppspelare bland dem". Jag känner likadant i dag. Men det absolut viktigaste med att ha varit med på listan är att det har sporrat oss, att det har fått oss att vara på tårna och fortsätta vara passionerade i vårt arbete.

Om du får ge ett råd till unga teknikföretag, vad blir det då?

– Se till att alltid tänka globalt, och att välja era partners med omsorg. Bli mästerliga på det ni går – det kommer att föda framgång.

Läs mer: Här nominerar du ditt bolag till 33-listan

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL