Spotify: Shoppare slantar för Spotify nu

2010-03-23 23:00  
Daniel Ek, vd för musiktjänsten Spotify. Foto: Stefan Bladh

Ett par år efter sin lansering har den extremt omtalade musiktjänsten Spotify numera omkring sju miljoner användare, varav 350 000 betalar.

Enligt vd Daniel Ek har de betalande kunderna strömmat till sedan september, då Spotify introducerades i mobilen, medan det har tagit nästan tio år för största musik-

betaltjänsten, Rhapsody.com, att få ihop 700 000 betalande kunder.

Spotify har hittat en kombination av teknik, användarmiljö och affärsmodell, som kan bli det nya sättet att konsumera musik.

Majoriteten av användarna lyssnar gratis via bredband, med reklam några gånger per timme. De som betalar slipper reklam, får bättre ljud, kan lyssna utan uppkoppling och har även tjänsten i mobilen.

En avgörande utmaning blir USA-lansering, men omfattande förhandlingar med upphovsrättsinnehavare gör att den dröjer.

Mats Lewan

Mer om: 33-listan Spotify

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt