Smart laddare för elbilen

2015-04-27 15:16  
Patrik Lindergren, vd på Chargestorm som gör smarta laddstationer för elfordon. Foto: Fredrik Jonson

33-LISTAN. När elbilarna kommer på allvar vill Chargestorm från Norrköping ta hand om laddningen. Företaget har redan stora framgångar i elbilslandet Norge.

Förra året tog elbilsförsäljningen fart i Sverige. Antalet laddbara fordon ökade med 146 procent till närmare 8 000. Det märks hos Chargestorm i Norrköping.

- Det är en markant skillnad. Nu finns en tydlig efterfrågan på laddare, säger Patrik Lindergren, vd och en av företagets grundare.

Chargestorm utvecklar och säljer både laddstolpar och olika styrprogram för elbilsladdning. En av produkterna gör det möjligt att ladda åtta gånger fler bilar på en elbilsparkering utan att överbelasta elnätet. Det tack vare en unik metod för lastbalansering.

- Vi styr laddningen och anpassar den till andra laster. I ett parkeringsgarage kan det handla om belysning och luftavfuktare. Det går också att prioritera vissa bilar, förklarar Patrik Lindergren.

Både laddare och lastbalanserare kan kopplas till en webbportal. Via portalen kan den som sköter driften av laddstationerna övervaka och ta betalt av elbilskunderna.

Tillsammans med ett norskt företag har Chargestorm även utvecklat en mobilapp som kan kopplas till portalen. Bilägaren kan då styra och betala sin laddning med mobilen. Appen används redan av de flesta operatörerna i Norge.

- Norge är ett mycket mer moget elbilsland med en mer utbyggt infrastruktur. Vi kommer att se samma utveckling i Sverige, säger Patrik Lindergren.

Hittills har Chargestorm sålt omkring 2 000 laddpunkter i Sverige, Norge, Finland och Polen. Till sommaren lanseras även en laddare för hemmabruk.

Chargestorm

Gör: Smarta elbilsladdare.

Ort: Norrköping.

Startår: 2009.

Anställda: 12.

Omsättning 2014: 11 Mkr.

Riskkapital: 0

Huvudägare: Grundarna.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt