Signalitys ai har koll på sportstatistiken

2018-04-17 14:40  

Med artificiell intelligens och en enda kamera kan Linköpings-bolaget Signality leverera sportstatistik i realtid. Nu tävlar de om en åtråvärd plats på 33-listan.

Nyfiken på 33-listan och vill besöka turnén eller finalen? Köp biljetter här.

Det är elfte året som Ny Teknik och Affärsvärlden sammanställer 33-listan, med målet att gallra fram de 33 hetaste svenska startupbolagen. Tidigare listor har rymt framgångssagor som Truecaller, Spotify och Yubico. För att hitta alla de bästa idéerna befinner sig 33-listan just nu på turné.

Den 18 april är det dags för ett stopp i Linköping, där tre bolag inför en jury tävlar om en direktplats. Ett av bolagen är Signality, som kan leverera sportstatistik i realtid med hjälp av artificiell intelligens.

En fotbollsmatch alstrar en enorm mängd information. Hur många skott, passningar och tacklingar noterades? Vem sprang flest kilometer? Vilket lag gör flest mål på övertid? Eller som Michael Höglund, vd och medgrundare på Signality, säger när han är ute och föreläser:

– Sport handlar om data. Om att samla data, bearbeta data, visualisera data och lära sig av data.

Fokus på direktsändning

Det handlar också om – i allt större utsträckning – att servera den här informationen i direktsändning. Och det är då Signalitys teknik kommer in i bilden. Med hjälp av bildigenkänning kan deras programvara extrahera statistik ur sportsändningar.

– Bildanalysen gör det möjligt att i realtid få ut uppgifter om hur spelare rör sig, vem som har bollen, skott, passningar och så vidare. Idag görs det här antingen för hand eller med hjälp av avancerade tekniska installationer som kräver mycket hårdvara. Signalitys algoritmer klarar sig med en bildström från en enda kamera, säger Michael Höglund.

För den som är någorlunda bekant med det som sker inom artificiell intelligens just nu är utvinning av data i rörlig bild en av de för närvarande hetaste tillämpningarna. Det har blivit möjligt tack vare den gren på ai-trädet som kallas djupinlärning.

– Vi använder deep learning-algoritmer för bildigenkänning. Modellerna som används för att följa spelarna bygger dels på maskininlärning för att känna igen deras fysiska utseende, men över säsongen lär sig vår teknik också att använda bland annat löpvägar och andra för spelaren unika kännetecken, säger Michael Höglund.

Erfarenhet från 33-listan

En av medgrundarna, Mikael Rousson, har en bakgrund på det tidigare 33-listebolaget Polar Rose som köptes upp av Apple. Rousson jobbade därpå med bildigenkänning hos Apple i fem år innan han flyttade tillbaka till Europa och ett jobb på Moodstocks, som köptes av Google. I Linköpings startup-community träffades sedan Michael Höglund och Mikael Rousson.

Michael Höglund beskriver det Signality gör som ”superkrafter för video”. Han noterar att de på kort tid gått från idé till ”betalande kunder i miljonklassen” och uppger att marknaden för realtidsdata i sportsammanhang är värd 5 miljarder dollar.

– Inledningsvis fokuserar vi på fotboll, och de tv-bolag och bettingbolag som jobbar med fotboll. På sikt vill vi öppna plattformen för tredjepartsutvecklare som vill bygga olika typer av upplevelser kring statistik. Vi har också idéer om hur företagets teknik kan användas inom e-sport.

App med flera möjligheter

Men det kanske mest kittlande med Signalitys teknik är deras kommande Ios- och Android-app Blast. Med den kan en användare spela in hela eller delar av en match och sedan serveras statistik och grafik direkt i appen. Det går dessutom bra att använda redan existerande videomaterial.

Tänk dig att köra hem från en match och för ditt barn kunna visa de bästa ögonblicken från matchen han eller hon just deltog i, med samma användarupplevelse som att se höjdpunkterna från en stor sportkanal”, skriver Signality på sin hemsida.

Detta kan dessutom bli ett verktyg för tränare och spelare. De kan utrustas med realtidsdata som de ögonblickligen kan agera utifrån. Det inkluderar information ”det mänskliga ögat inte kan uppfatta, som hastighet, acceleration och vinklar”.

Signality har sökt patent för delar av plattformen. Under 2017 tog de in omkring nio miljoner kronor i såddfinansiering och har sikte på att ta in ytterligare 15 miljoner i år.

Så fungerar 33-listan

Det är elfte året som Ny Teknik och Affärsvärlden sammanställer 33-listan, med målet att gallra fram de 33 hetaste svenska startupbolagen.

28 av bolagen väljs ut av en reportergrupp. För att komma med på listan krävs att företaget: 1. Är baserat på en innovation. 2. Är max sju år, det vill säga startat 2011 eller senare enligt Bolagsverket. 3. Ej är noterat på någon form av handelsplats. 4. Ett företag kan vara med på 33-listan maximalt tre gånger.

Det finns flera vägar in på listan. Dels genom nominering men också genom en tidigare placering. Det fungerar dock inte att leva på gamla meriter – nya kliv måste ha tagits i utvecklingen för att återigen platsa på listan.

Ytterligare ett sätt att ta en plats är via 33-listans landsomfattande turné. 15 bolag kommer att väljas ut att presentera sin affärsidé vid något av de fem turnéstopp 33-listan gör runt om i landet. En jury väljer ut fem vinnare (ett på varje stopp) som direktkvalificerar sig in på listan.

Turnéstopp: Malmö, 13 april. Linköping, 18 april. Göteborg, 19 april. Umeå, 26 april. Uppsala, 27 april. Finalen äger rum i Stockholm den 16 maj.

Här är de 3 bolagen som tävlar i Linköping

Första anhalten för 33-listans landsomfattande turné var Malmö 13 april, där Cellevate vann. Nu är det dags för Linköping där tre bolag – Signality, PUsensor och RMBLStrip – kommer att göra upp om en plats på listan. Samtliga tre får presentera sin teknik och sina affärsidéer för en jury. Ett av dem väljs ut och direktkvalificerar sig för en plats. De andra två har fortfarande chansen att komma med när reportergruppen på Ny Teknik och Affärsvärlden väljer ut bolag.

Signality

Startår: 2016. Verksamhetsort: Linköping. Antal anställda: 7. Nettoomsättning 2017: 100000 kronor.

RMBL Strip

Startår: 2014. Verksamhetsort: Vreta Kloster/Linköping. Antal anställda: 5. Nettoomsättning 2017: 2,7 miljoner kr. Nettoomsättning 2016:301000 kronor

PU sensor

Startår: 2016. Verksamhetsort: Linköping. Antal anställda: 2. Nettoomsättning 2017: 400000 kronor. Nettoomsättning 2016: 237000 kronor.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL