Se den hyperrealistiska 3d-världen från svenska Quixel som tagit nätet med storm

2019-03-22 12:11  

Speljätten Epic tog hjälp av svenska Quixel för att visa kraften i spelmotorn Unreal Engine. Resultatet blev en bländande demo med nästintill fotorealistisk 3d-grafik.

Quixel må ha seglat under radarn på många svenskar, men har redan fått stor uppmärksamhet internationellt. Uppsalabolaget har tagit fram såväl hård- som mjukvara för att snabbt kunna 3d-skanna objekt och miljöer. Alla inlästa 3d-objekt samlas i en databas, som är världens största och snabbaste växande för 3d-objekt.

Läs mer: Uppsalabolaget Quixel vill 3d-skanna världen åt Hollywood

Bolagets kundlista rymmer alltifrån namnkunniga spelbolag som Electronic Arts och Ubisoft, till biltillverkaren Tesla.

– Har du gått på bio eller spelat tv-spel de senaste fem åren är chansen väldigt stor att du sett grafik som gjorts med vår teknik, sa Teddy Bergsman, Quixels vd och medgrundare, när bolaget kom med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-listan i våras.

”3d-grafiken kan misstas för en spelfilm”

Nu kan Quixel sätta ytterligare en fjäder i hatten. På konferensen Game Developers Conference, som hålls I veckan i San Fransisco, presenterade Epic Games en ny film som demonstrerar vad spelmotorn Unreal Engine klarar av. Demon "Rebirth", som visar en mörk framtidsbild, har skapats med 3d-inläsningar från Quixels databas Megascans. Miljöbilderna i filmen är hämtade från några av de över tusen bilder som Quixel skannade in på Island i fjol.

Läs mer: Rekordmånga vill vara med på 33-listan

Quixels och Epis 3d-demo har fått stor uppmärksamhet på nätet. ”Videon är så pass detaljerad att den stundtals kan misstas för att vara en riktig spelfilm”, skriver exempelvis den amerikanska sajten The Verge om 3d-grafiken.

Enligt Epic har demon tagits fram av ett litet team med tre 3d-utvecklare, som använde en icke-modifierad version av programvaran Unreal Engine.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt