Så överlever ditt företag dödens dal

2014-04-02 14:35  

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. Många lovande teknikföretag får problem i ”dödens dal”. Men det går att ta sig vidare.

Det startas massor av nya spännande teknikbolag i Sverige. Varje år anmäler sig mellan 200 och 300 företag att komma med på 33-listan. Men hur går det för de svenska framtidshoppen?

En granskning av alla bolag som varit med på 33-listan sedan starten för sju år sedan visar att många fortfarande har långt kvar till lönsamhet.

Av totalt 124 företag visade drygt 80 röda siffror för 2012.

Problemet är ”dödens dal” – den första, kritiska perioden i ett nytt företags liv då kostnaderna för utveckling är betydligt större än intäkterna.

– Som entreprenör måste man vara villig att bita i ordentligt. Det finns många risker. Blir tekniken som du tänkt? Är kunderna intresserade? Klarar du att bygga bolaget?

Det säger Lars Bengtsson. Numera är han affärscoach på inkubatorn Lead i Linköping. Under sju år ledde han företaget Kreatels resa från utveckling till att bli världsledande på set-top-boxar för bredbands-tv. Bolaget såldes 2006 till Motorola för 800 miljoner kronor.

Lars Bengtsson vittnar om flera kritiska perioder. En sådan var när it-bubblan sprack.

– Kunderna fick stora problem och allt tog plötsligt längre tid än vad vi räknat med. Det blev många sömnlösa nätter.

Mer pengar från investerarna gjorde att Kreatel kunde rida ur stormen. Lars Bengtsson säger att en tydlig plan och en nära relation var nyckeln.

– Mitt råd är att ha investerarna rejält med i båten. Skapa partnerskap och håll dem informerade. Då blir det lättare att få med dem i kritiska skeden.

Ett annat råd är att lägga mycket tid i början på att hitta det problem hos kunden som den nya tekniken kan lösa. Då ökar möjligheten till tidig kundfinansiering.

– Du märker också om idén håller, och om du misslyckas är det bättre att göra det tidigt – innan du hunnit plöja ner för mycket pengar i produktutveckling.

Att man hela tiden pratade och lyssnade på kunderna var den viktigaste förklaringen till Kreatels framgångar.

– Vi la väldigt mycket tid på att förstå kundens behov. Sedan kom vi tillbaka med en lösning.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL