Kartföretaget om de 126 miljonerna: ”Väldigt viktiga”

2018-04-13 16:12  
Jan Erik Solem, grundare av Mapillary, vid 33-listans pitchtävling i Malmö på fredagsmorgonen. Foto: Daniel Nilsson

Mapillary behöver få bättre koll på området bilkartor. Och gör det genom att plocka hem 126 miljoner kronor från bland andra BMW.

Mapillary är grundat av matematikern och entreprenören Jan Erik Solem. Företagets tjänst kan beskrivas som ett alternativ till Google Street View men i stället för bilar som kör runt och samlar in bilddata använder sig Mapillary av bilder insamlade genom crowdsourcing, alltså på frivillig basis.

Genom bildanalys skapas underlag till detaljerade kartor, inte minst över områden dit Googles bilar inte når.

Med en rejäl kapitalinjektion på 126 miljoner kronor genom en serie B kan nu företaget fortsätta att expandera. I dag finns 31 anställda.

– Vi behövde en investering för att kunna fortsätta växa. Vi behöver anställa åtminstone 20 personer under året. Men vi behöver också hjälp inom vissa områden, säger Jan Erik Solem som Ny Teknik fick en pratstund med i samband med att han var talare på 33-listans pitchtävling i Malmö på fredagsmorgonen.

Läs mer: 33-stjärnans nya mål: Träna ai-system i framtidens bilar

Summan gör bland annat att Mapillary kan anställa de utvecklare (frontend, backend, devops) samt bildanalytiker som behövs. Men själva finessen handlar egentligen om från vilka pengarna kommer, enligt Jan Erik Solem. Dessa är bland annat:

-BMW i ventures.

-Samsung Catalyst Fund, som äger Harman, en stor underleverantör till bilbranschen gällande kartintegration.

-Navinfo, det största kinesiska kartdataföretaget.

”Vi har fått in strategiska investerare”

– Särskilt bilsektorn är under stark utveckling. Där finns flera led som vi behöver lära oss att navigera, från kartdata till integratör till bil. I denna runda har vi fått in tre strategiska investerare som representerar alla de tre stegen, säger Jan Erik Solem.

Läs mer: Svenska Mapillary bland världens bästa uppstartsbolag

Bilsektorn har höga krav på verifiering. Hur löser ni det med den typ av data som ni samlar in?

– Den bilddata som vi extraherar till kartdata från kommer från individer, organisationer, städer, kommuner och länder men också kunder som jobbar på plattformen. En del är bilkunder och andra är kartföretag som samlar in med professionell utrustning. Men vi kan inte ge någon garanti på den bilddatan. Vi är en dataleverantör till de som integrerar olika datakällor in i karttjänsten. Så det är flera led mellan oss och bilen, säger han.

Jan Erik Solem har sedan tidigare grundat bildanalysföretaget Polar Rose som han sålde till Apple.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL