Startup

Kartföretaget om de 126 miljonerna: ”Väldigt viktiga”

Jan Erik Solem, grundare av Mapillary, vid 33-listans pitchtävling i Malmö på fredagsmorgonen. Foto: Daniel Nilsson

Mapillary behöver få bättre koll på området bilkartor. Och gör det genom att plocka hem 126 miljoner kronor från bland andra BMW.

Publicerad

Mapillary är grundat av matematikern och entreprenören Jan Erik Solem. Företagets tjänst kan beskrivas som ett alternativ till Google Street View men i stället för bilar som kör runt och samlar in bilddata använder sig Mapillary av bilder insamlade genom crowdsourcing, alltså på frivillig basis.

Genom bildanalys skapas underlag till detaljerade kartor, inte minst över områden dit Googles bilar inte når.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här