Innovationsexperten: Därför måste företag våga experimentera mer

2017-02-01 13:13  
"Jag har alltid haft en enorm fascination för vad det är som får vissa företag att kontinuerligt lyckas förnya sig", säger Agnes Sävenstedt, talare på 33-listans event i Umeå. Foto: Innovation 360 Group

Hon är innovationsexperten med över ett decenniums erfarenhet av jobba med att främja förnyelse. På 33-listans event i Umeå kommer Agnes Sävenstedt att avslöja sina bästa knep för hur teknikbolag kan göra innovation till en del av sin vardag.

Agnes Sävenstedt är civilingenjör i medieteknik, med en bakgrund bland annat som innovationschef på Schibsted och som affärsområdeschef på Avalon Innovation. Sedan 2015 är hon med och driver Innovation 360 Group, som arbetar med att hjälpa företag och organisationer att öka sin innovationsförmåga.

Under nästa vecka drar 33-listans turné i gång. Första stoppen under resans gång sker i Linköping den 7 februari och i Umeå den 8 februari. Agnes Sävenstedt är huvudtalare på 33-listans event i Umeå, och under sin dragning kommer hon att presentera en modell för hur teknikföretag – gamla och som unga – kan jobba för att bli mer innovativa.

– Jag har alltid haft en enorm fascination för vad det är som får vissa företag att kontinuerligt lyckas förnya sig. Det ledde till att jag började arbeta med att kartlägga vad det är för slags vanor och arbetssätt som behövs för att främja innovation inom företag, säger Agnes Sävenstedt.

Läs mer: Heta Umeåbolagen som vill in på 33-listan

Ett avgörande steg för att lyckas med att bli framgångsrika inom ett helt banbrytande område är att komma bort från en managementkultur där man pitchar sina nya idéer för sina toppchefer, som sedan bestämmer vilka projekt som det ska satsas på.

– Det funkar bra om man agerar inom sitt gamla affärsområde. Men om man vill skapa något revolutionerade fungerar det inte att gå tillbaka till gamla business case, eftersom man inte vet något om förutsättningarna.

Tricket är i stället att skapa förutsättningar för anställda att kunna börja experimentera och testa nya idéer, enligt Agnes Sävenstedt. Hon förordar en metodik kallad hypotesbaserat arbetssätt, vilket i grund och botten handlar om våga prova affärsidéer utan att först ha genomfört omfattande analyser, sammanfattade i Excel-ark.

– Det handlar om att lägga mindre krut på att i förväg försöka lista ut vilka idéer som är intressanta, och i stället få till bra rutiner för hur man testar nya idéer inom företaget. Visst, du kommer att begå misstag varje gång du prövar något helt nytt. Men det viktiga är att begå dessa misstag så snabbt och billigt som möjligt.

Läs mer: Här är Linköpingsbolagen som pitchar till 33-listan

En annan avgörande del för att lyckas med innovation är att identifiera strategiskt riktiga områden som man har förutsättningarna att vara nyskapade inom, samt att etablera en innovationsstyrning som säkerställer att utvecklingen sker i den riktning som är rätt för företaget.

– Vare sig man är ett företag med ett existerande varumärke, eller inte, behöver man till exempel säkerställa att man har trovärdighet att leverera inom det nya området. Vill ditt företag bli innovationsstjärnor behöver ni lära er hur man kopplar hypotesbaserat arbetssätt till den strategiska agendan.

Vilka trender inom teknik och innovation är mest intressanta just nu?

– Syftet med 360 Innovation Group är att öka världens innovationsförmåga för att på sätt kunna vara med och bidra till att lösa någon av mänsklighetens stora utmaningar. Den exponentiella teknikutvecklingen som sker just nu gör att det känns realistiskt att någon faktiskt knäcker lösningen på hur man kan avsalta stora volymer havsvatten för att råda bot på dricksvattenbristen, löser energifrågan eller kan genmodifiera bort cancer. Kan vi vara med och hjälpa den personen omvandla sin idé till en innovation, då har vi lyckats med vår mission.

Agnes Sävenstedt talar på 33-listans turnéstopp i Umeå onsdag den 8 februari. Evenemanget är gratis och går att anmäla sig till här. Under kvällen kommer tre Umeåbolag – Luna LEC, Infobaleen och Smart Video – att tävla om en placering på 33-listan 2017, som presenteras i Stockholm i april.

Bolagen som pitchar i Umeå

Infobaleen

Ort: Umeå.

Gör: Plattform som använder programvara för att övervaka och förbättra marknadsföringskampanjer.

Startår: 2015.

Anställda: 5.

 

Luna LEC

Ort: Umeå.

Gör: Tunna och flexibla ljuskällor.

Startår: 2012.

Anställda: 3.

 

Smart Video

Gör: Videoprogramvara för ökad försäljning.

Startår: 2015.

Anställda: 9.

Detta är 33-listan

33-listan utser Sveriges mest lovande teknikbolag.

I år tas listan fram för tionde året i rad.

 

För att komma med på listan krävs att företaget:

• Är baserat på en innovation.

• Är max sju år, det vill säga startat 2010 eller senare.

• Ej är listat på någon form av handelsplats.

• Ett företag kan vara med på 33-listan max tre gånger.

 

33-listanturnén:

Linköping: 7 februari.

Umeå: 8 februari.

Malmö: 8 mars.

Göteborg: 14 mars.

Stockholm, final: 4 april.


Anmäl dig till turnéstoppen på: 33-listan.se.

Kalle Wiklund

Mer om: 33-listan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt