Heta Umeåbolagen som vill in på 33-listan

Johanna Björklund, vd för Smart Video, ett av tre bolag som pitchar på 33-listan regionala final i Umeå. Foto: Jon Hollström

På onsdag den 8 februari drar 33-listanturnén vidare till Umeå. Smart Video, Luna LEC och Infobaleen är bolagen som fajtas om en plats på Sveriges hetaste lista.

Snart drar årets upplaga av 33-listan igång på allvar.

På tisdag 7 februari är det regionfinal i Linköping, dagen efter i Umeå. Tre bolag på varje ort gör upp om de första platserna på listan över Sveriges hetaste, unga teknikbolag.

I går måndag gick Ny Teknik ut med namnen på bolag som ska pitcha i Linköping: Linkura, Epishine och Voysys.

Läs mer: Här är Linköpingsbolagen som pitchar till 33-listan

I dag flyttar vi blicken norröver, till Umeå. Även där har tre högintressanta unga teknikföretag valts ut till att få tävla om en placering på 33-listan.

Det första av dessa tre bolag är Smart Video. Bolaget, startat 2015, är en avknoppning från Umeåbolaget Codemill, som utvecklar tekniska lösningar för att publicera och analysera video på nätet.

Smart Videos innovation utgörs av en videoprogramvara som kan öka öka B2B- och B2C-företag försäljning genom att addera interaktiva annonser till kundernas befintliga videoklipp.

Med hjälp av maskininlärning och inhämtning av metadata kan sedan annonserna skräddarsys så att videoannonserna visar upp ”rätt” budskap för rätt tittare – vid rätt tidpunkt.

– Video på nätet är en försäljningskanal som väntas explodera. Vi vill vara med och driva den utvecklingen. I dagsläget samarbetar vi bland annat med Rapunzel of Sweden och flera internationella kunder, säger Johanna Björklund, vd för Smart Video.

Läs mer: 33-bolag växte till världssuccéer

Bolaget har precis gått ut med att man tar in totalt 9 miljoner kronor för att skala up verksamheten. Av pengarna utgörs 6 miljoner av riskkapital, med investerare som bland annat Partnerinvest Norr, och 3 miljoner kronor av ett lån från från Norrlandsfonden.

– Nu ska vi fokusera på att bearbeta fler kunder och ta den ledande positionen inom vår nisch”, säger Johanna Björklund.

Umåebolaget Luna LEC har utvecklat en teknik för att skapa tunna och flexibla ljuskällor. Foto: Luna LEC

Pitchbolaget nummer två i Umeå är Luna LEC, som utvecklar en teknik för att skapa tunna och flexibla ljuskällor. Grundtekniken kallas för LEC, ljusemitterande elektrokemisk cell, och har varit känd sedan mitten av 1990-talet.

Några år senare gjorde Ludvig Edman, en av företagets grundare, sin post-doc i en forskningsgrupp i Kalifornien. Sedan dess har han jobbat vidare i den forskargrupp han nu leder i Umeå. För några år sedan kom genombrottet:

– Vi har bland annat hittat vad som är rätt förhållande mellan ljusemitteraren och elektrolyten. Vi har också upptäckt ett sätt att använda grafen som elektrod, vilket gör det möjligt att konstruera en helt metallfri ljuskälla, säger vd Patric Stafshede.

Medicinteknikföretag blir de första kunderna. Det som lockar dem är en ljuskälla som är tunn och flexibel.

– Vissa cancerbehandlingar aktiveras med hjälp av ljuskällor. För instrument som ska användas i kroppen är vår teknik, tjock som två, tre kopieringspapper, en stor fördel, säger företagets Patric Stafshede.

Läs mer: Anmäl dig till eventen för 33-listan

Infobaleen har skapat algoritmer för bland annat kunna skapa rekommendationer med hjälp av stordataanalyser. Foto: Infobaleen

Det tredje Umeåbolaget är Infobaleen.

– För företag med ett stort produktutbud och många kunder är frågan vilka varor som ska marknadsföras till vem. Det kan vi hitta svar på, säger företagets vd Jakob Sjölander.

Infobaleens algoritmer baseras på forskning som Martin Rosvall och Andrea Lancichinetti bedrivit under många år. Modellerna har bland annat använts för att hjälpa amerikanska Federal Reserve att analysera vad som hände i samband med Lehman Brothers krasch 2008.

Ambitionen är att bygga ett verktyg som inte bara skapar rekommendationer, utan som också kan styras mot olika mål:

– Vissa kunder vill driva försäljningen mot ett fåtal produkter som säljer mycket, andra mot många produkter som säljer lite. Någon vill kanske vrida rekommendationerna mot varor med hög marginal, andra att de ska innehålla sådant som kunderna inte vet att de är intresserade av. Vi anser att det är viktigt att inte villkorslöst utlämna sig till algoritmer – människor behöver förstå om en automatisering överensstämmer med deras egna mål och visioner.

Andra stoppen på 33-listanturnén

Turnéstopp nummer två på 33-listans turné görs i Umeå den 8 februari.  Eventet äger rum på Rex och är kostnadsfritt.

Bolagen i Umeå

Infobaleen

Ort: Umeå.

Gör: Plattform som använder programvara för att övervaka och förbättra marknadsföringskampanjer.

Startår: 2015.

Anställda: 5.

 

Luna LEC

Ort: Umeå.

Gör: Tunna och flexibla ljuskällor.

Startår: 2012.

Anställda: 3.

 

Smart Video

Gör: Videoprogramvara för ökad försäljning.

Startår: 2015.

Anställda: 9.

Detta är 33-listan

33-listan utser Sveriges mest lovande teknikbolag.

I år tas listan fram för tionde året i rad.

För att komma med på listan krävs att företaget:

• Är baserat på en innovation.

• Är max sju år, det vill säga startat 2010 eller senare.

• Ej är listat på någon form av handelsplats.

• Ett företag kan vara med på 33-listan max tre gånger.

 

33-listanturnén:

Linköping: 7 februari.

Umeå: 8 februari.

Malmö: 8 mars.

Göteborg: 14 mars.

Stockholm, final: 4 april.

Anmäl dig till turnéstoppen på: 33-listan.se.

Anders Thoresson

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL