Här kom idén till 33-listan

2017-01-18 06:00  
Anders Thoresson är frilansjournalist som jobbar mycket åt Ny Teknik.

KRÖNIKA. Våren 2007 reste Ny Tekniks reporter Marie Alpman till USA för några månaders gästspel på Red Herrings redaktion. Med sig hem hade hon en idé: en årlig lista över de hetaste svenska teknikbolagen

Under tio år hade det amerikanska teknik- och affärsmagasinet gjort listor över startup-bolag. Hundra från Europa, hundra från Asien, hundra från USA och så en global lista.

Något liknande, men med unga svenska teknikbolag, skulle passa bra i Ny Teknik, tyckte Marie Alpman.

Teknikutvecklingen hos de svenska startup-bolagen hade vi redan koll på, framför allt genom artikelserien Teknik i tillväxt. Men den hade rullat sedan 1998 och det var dags att förnya bevakningen av de här företagen. Chefredaktören Lars Nilsson nappade på idén.

Men en lista med etthundra bolag kändes inte möjlig att genomföra. Särskilt inte med de krav som ställdes upp, där ett av de mest grundläggande är att verksamheten ska bygga på en egen innovation. En av tankarna med listan är att lyfta fram de företag som utvecklar egen teknik. Det är ett kriterium som många nominerade företag snubblat på. De kan ha jobbat med teknik, varit eller på god väg att bli framgångsrika – men saknat en egen innovation.

En annan tanke var att 33-listan inte bara skulle synas i tidningen, utan också fungera som en mötesplats där små teknikutvecklande företag och investerare kunde träffas. Först genom ett event i Stockholm, och senare genom en turné med stopp runt om i landet.

Och eftersom bolagen inte bara skulle bedömas utifrån ett tekniskt perspektiv, utan också ett affärsmässigt, pratade Lars Nilsson ihop sig med Jon Åsberg, chefredaktör på systertidningen Affärsvärlden. Den 11 mars 2008 presenterade tidningarna den första 33-listan.

Under de år som följt har 190 bolag synts på listan. Den exklusiva skaran som varit med tre gånger – där vi satt en gräns – är 26. Vi har lyckats pricka in några riktiga framgångssagor. Polar Rose, som utvecklade teknik för ansiktsigenkänning, var med på 33-listan 2009 och köptes av Apple 2010. Samma år gjorde C3 Technologies, som utvecklade teknik för 3d-grafik i kartor, debut på listan, för att återkomma 2011. Sedan blev också det företaget uppköpt av Apple.

Men att det finns ordentliga svenska succéer – Spotify och Mojang är två andra – bland de knappt två hundra företagen är inte det enda som slår mig när jag bläddrar i listans historia. I databasen heter ett av fälten Status. Där har vi i efterhand följt upp vad som hänt med företagen: Har de blivit uppköpta? Har de gått i konkurs? Har de lagt ned? De som förvärvats är nitton till antalet. Fem har lagt ner. Bara fem har gått i konkurs. 161 står fortfarande på egna ben! Det är ett gott betyg till listan, att både teknik och affärsidé har hållit måttet för så många av företagen.

Läs mer:

Läs mer: Izettles nya tjänst ska hjälpa småföretagare

Den 4 april avslöjar vi vilka bolag som tar plats på den tionde listan. Precis som tidigare år efter ett intensivt arbete med åtskilliga intervjuer och redaktionella diskussioner om de långt över 200 bolag som nomineras varje år.

Ett stort tack till alla er läsare som tipsat oss om intressanta företag, i år och tidigare!

Anders Thoresson

Mer om: 33-listan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt