”Flera tusen nya kunder i veckan”

2015-07-13 05:00  
Oscar Höglund, medgrundare och vd för Epidemic Sound. Foto: August Dellert

33-LISTAN. Epidemic Sound har fått in många nya kunder i Nordamerika och har nu över 60 000 kunder i över 170 länder.

Stockholmsföretaget Epidemic Sound tar nu in flera tusen kunder i veckan. Bolaget har nu över 60 000 kunder i över 170 länder.

- Vi står just nu och väger, är vid en tippingpoint, i många länder. Viktiga innehållskreatörer har fått upp ögonen för vår produkt och delar sina synpunkter med andra på twitter, Facebook och Youtube. Så vi är inne i ett spännande skede, säger Oscar Höglund, vd för Epidemic Sound.

Fokus just nu är Nordamerika, där försäljningen "exploderat", enligt företagets vd. Därför överväger han nu att öppna ett kontor i New York eller i Kalifornien.

Företagets grundidé är att göra användningen av musik i tv och videoklipp enklare genom att eliminera mellanhänder.

Sedan bolaget fick utmärkelsen "33-listeföretag" i början av året har man börjat sälja sin musiktjänst för tv även direkt till restauranger, parkeringshus och hotell.

- Nya kunder av den typen är Pizza Hut och Strand Hotel i Stockholm.

Andra nya viktiga kunder i närområdet är spelföretaget ATG och Bonnier i Danmark.

Att komma in på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista är en kvalitetsstämpel, menar Oscar Höglund.

- Det har stor betydelse, både internt och externt. Det ger en kvalitetsstämpel, att vi gör rätt saker. Kanske inte för våra utländska kunder, men på hemmaplan.

Han räknar inte med att behöva ta in nytt kapital, men däremot är han övertygad om att han behöver rekrytera mer personal i höst. Bland annat interaktionsdesigner samt front end- och back end-utvecklare.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Epidemic Sound

Gör: Musiktjänst för tv.

Ort: Stockholm.

Startår: 2009.

Anställda: 40.

Omsättning 2014: Ca 20 Mkr.

Riskkapital: 5 miljoner dollar.

Huvudägare: Grundare, Creandum.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt