<p>Voddler liknar andra filmtjänster på nätet, men har en teknisk styrka - strömningen av film bygger på så kallad peer-to-peer-teknik, vilket innebär att filerna lagras och sänds via användarnas datorer.</p> <p>Därmed minskas kostnaden för distribution till ett minimum, vilket är avgörande för reklamfinansieringen. Normal reklamintäkt per film är två kronor, varav hälften går till filmbolaget. Med traditionell teknik äts marginalen upp av kostnaden för bandbredd, medan Voddler kan bygga en affär på den.</p> <p>Reklamfinansieringen gjorde att Voddler vid lanseringen 2009 genast kallades för "ett Spotify för film", vilket skapade orealistiska förväntningar. Under 2010 hamnade man dessutom i blåsväder för att ha placerat egen kod för filskydd i programvaran, som annars byggde på öppen källkod.</p> <p>Lösningen blev ett teknikskifte, som i sin tur gjorde filmbolagen mer positiva och Voddler har nu avtal för Norden med fem av sex Hollywoodjättar och 25 distributionsbolag.</p> <p>I februari tog bolaget dessutom in 50 miljoner kronor i riskkapital från Nokia Growth Partners och är nu redo för expansion.</p>
Hela listan med Sveriges 33 hetaste teknikbolag 2011:
Actiwave: Slimmat paket fyllt med ljudkraft
Voddler
Gör: Filmtjänst på nätet.
Ort: Stockholm.
Startår: 2005.
Antal anställda: 33.
Omsättning 2010: Ingen uppgift.
Riskkapital: 151 milj.
Huvudägare: Abelia Investment, Lotsa Holding, Deseven, Eqvitec Technology Fund, Elisa, Nokia Growth Partners.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.