Startup

Fem startuper: Så får vi fart på innovationerna

David Frykerås är vd för Againity i Norrköping, som har ett sätt att omvandla sopor och spillvärme till elektricitet. På bilden syns han med sin pappa Gert. Foto: Henrik Witt
Anders Nyberg, vd för Cind, och Johan Bäckvall, ansvarig för program- varuutveckling, vid företagets mätportal på Skärblacka i Norrköping. Foto: Henrik Witt
Rickard Carlsson, vd för Detectify. Foto: Henrik Witt
Carl Siversson, vd för Spectronic Medical. Foto: Henrik Witt
Johan Gunnarsson, vd för Linkura. Foto: Henrik Witt

De nya idéerna kommer ofta från små,unga bolag. Men varför är de bättre på innovationer än stora bolag som borde kunna ha bättre kompetens, strukturer och resurser? Vi frågade fem av Sveriges hetaste teknikföretag på Ny Tekniks 33-lista hur den ultimata innovationsprocessen ser ut.

Publicerad

Anders Nyberg är vd för Cind som tagit fram en ny metod för att mäta storleken på timmerstockar. Han har framgångsreceptet klart för sig.

– Om jag ska göra en enda sak rätt, så är det att välja rätt medarbet- are. Sedan går det mesta av sig själv, säger Anders Nyberg, vd och grundare av företaget Cind i Jönköping.

Med ett företag som firar ettårig födelsedag och med en total personalstyrka på fyra anställda ingenjörer och två konsulter har Anders Nyberg kunnat välja medarbetare som han känner; nyfikna programvaruexperter med ”rätt mindset”.

Men det handlar inte bara om rekrytering. Man måste också förstå den verklighet man ska jobba i. ”Få en känsla för skogen”, som Anders Nyberg säger. Att mäta timmerstockar görs fortfarande huvudsakligen av människor, virkesmätare, med tumstock. Cinds produkter är stora bågar där timmerbilar körs in och som ger ett mer exakt mått på hur mycket virke som finns på bilen.

– Jag skickar ut alla nyanställda på ”praktik” för att de tillsammans med virkesmätare ska mäta timmer manuellt, och förstå varför vår produkt behövs.

När Anders Nyberg ordnade ”teambuilding” spelade man inte bowling och drack öl. Nej, gänget samlades i vd:ns garage, skruvade och bankade och testade nya infästningar och kabeldragningar till produkten.

Detectify är ett Stockholmsbaserat företag som samlar kunskapen om säkerhetsproblem på webben i ett enda verktyg. Företaget har 25 anställda, med en medelålder på 26 år, och varje månad anställs en ny medarbetare. De flesta är tekniker.

– En av oss har doktorerat i partikelfysik, och själv har jag en civilingenjörsexamen, säger grundaren och vd:n Rickard Carlsson och tillägger:

– Men många andra är faktiskt självlärda.

Vad skapar kreativitet?

– Sätt rätt personer i samma rum, ge dem en uppgift och stor frihet. Nej, förresten, de behöver en sak till: information om helheten. På Detectify ska alla förstå vad alla andra gör. Det ska vara lätt för en säljare att gå direkt till en utvecklare för att diskutera ett problem.

Rickard Carlsson medger att det är enklare på ett litet företag än då medarbetarna räknas i tusental.

– Men även där går det att skapa tvärfunktionella team som löser problem tillsammans, med olika infallsvinklar.

En av företagets grundidéer är mångfald i personalgruppen. Just nu finns sju nationaliteter i teamet och två av ingenjörerna är kvinnor.

Skapar mångfald kreativitet?

– Det tror jag bestämt.

– Hos oss brinner alla för att göra sådant som ingen gjort förut, säger Carl Siversson, vd och grundare av Helsingborgsföretaget Spectronic Medical.

Företaget utvecklar medicinsk bildanalysteknologi för att öka noggrannheten vid strålbehandling. Carl Siversson, tidigare forskare vid Lunds universitet och Harvard Medical School, startade företaget 2012.

– Vi är världsledande på vårt område, vilket skapar både arbetsglädje och kreativitet.

Majoriteten av Spectronic Medicals åtta medarbetare har forskarbakgrund och medelåldern är 35 år. Många av dem driver också egna forskningsprojekt inom området och företaget har nära forskningssamarbeten med flertalet universitet och sjukhus.

– Vi arbetar med spjutspetsforskning och våra medarbetares resultat publiceras i ansedda vetenskapliga tidskrifter. Sedan är vi bra på att omsätta vår forskning till användbara produkter som kan hjälpa andra människor. Att ge användarna sådant som de inte visste att de kunde få, det ger stor arbetstillfredsställelse.

Linkura i Linköping hjälper arbetsgivare att kartlägga stress bland sina anställda med hjälp av en EKG-mätare och en uppsättning algoritmer. Företaget har sex anställda med ambitionen att fördubbla personalstyrkan under det närmaste året.

– Jag har nära kontakter med ett annat, etablerat, bolag i vår bransch och kan se skillnaderna, säger Johan Gunnarsson. Vår fördel är att vi inte har så etablerade system. Vi lyssnar mer på kunderna och blir mer flexibla.

Även när det gäller utvecklingen av nya produkter tror Johan Gunnarsson att det lilla företaget har fördelar.

– Jag bryr mig inte om hur min personal löser ett problem. Kanske måste hela problemet omformuleras. Kanske är det inte en hårdvarulösning vi söker, utan en mjukvarulösning. Kanske finns behov som kunderna inte ens visste att de hade. Friheten att tänka nytt är mycket stor.

Finns det någon risk?

– Ja, det kan bli ofokuserat och svårt att planera. När vi växer måste vi bli bättre på det, utan att förlora arbetsglädjen.

David Frykerås, grundare och vd för Againity i Norrköping, har precis kommit hem från en resa i Vietnam. Sopbergen är ett stort problem där och Againitys produkt kan omvandla sopor och spillvärme till elektricitet.

Från början var David Frykerås flygtekniker och han har arbetat med energiförsörjning och säkerhetssystem på oljeriggar. Den bakgrunden påverkar hans företag.

– Vi är extremt riskmedvetna. Alla våra produkter kollas och dubbelkollas många gånger innan de släpps ut. Att tvingas hålla på med reklamationer och missnöje dödar snabbt kreativiteten.

En annan nyckel till framgång är den ålders- och könsblandade personalgruppen (åtta anställda och en stor grupp konsulter).

– Jag drev ett annat företag tidigare, och där anställde jag nästan bara folk med liknande bakgrund och intressen som jag själv. Dessutom växte vi för fort. Nu skyndar jag långsamt och ser till att vi har folk i alla åldrar.

– Var sjätte månad sätter vi upp tydliga mål för varje medarbetare. Sedan bryr jag mig inte om när folk kommer eller går, eller när de tar semester, bara målen blir uppfyllda.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!