- Vi vill vara som Ikea – mycket värde för pengarna. Massor med timmar musik, säger Oscar Höglund, medgrundare och vd för Epidemic Sound.
Grundidén är att göra användningen av musik i tv och videoklipp enklare, genom att eliminera mellanhänder och hantering av rättigheter och licensavgifter. Genom att köpa de ekonomiska rättigheterna till musiken kan Epidemic Sound sälja användningen enligt en enkel modell.
Produktionsbolag för tv och video betalar antingen ett pris per använd sekund i en video, eller ett fast pris för tillgång till hela musikkatalogen, som i dag innehåller drygt 30 000 låtar. Musiken laddas ner från Epidemic Sounds sajt där man antingen kan bläddra bland låtar eller söka på bland annat genre, plats, tempo, låtlängd och "energinivå".
Kunderna kan visa videoklippen med musiken hur mycket de vill, dock till en viss gräns. Extrem användning, exempelvis jinglar, förhandlas separat, ibland med arvoden kring en miljon kronor. Å andra sidan får kunden då exklusiv rätt till låten.
- Det sista vi vill göra är att försämra för musiker och upphovsmän, som redan har haft det tillräckligt tufft, säger Oscar Höglund.
Modellen har fått kritik från de traditionella organisationerna för upphovsrätt, men den är framgångsrik. Antalet användare ökar och är i dag omkring 50 000 i ungefär hundra länder.
Epidemic Sound
Gör: Musiktjänst för tv.
Ort: Stockholm.
Startår: 2009.
Anställda: 40.
Omsättning 2014: Ca 20 Mkr.
Riskkapital: 5 Mkr.
Huvudägare: Grundare, Creandum.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.