Deras lastcykel ska ge miljövänliga leveranser

2018-04-18 09:12  

Göteborgs-bolaget Velove har ett bidrag till miljön: en fyrhjulig lastcykel. Nu tävlar de om en åtråvärd plats på 33-listan.

Kolla in Sveriges hetaste unga teknikbolag – anmäl dig till 33-listans event här!

Det är elfte året som Ny Teknik och Affärsvärlden sammanställer 33-listan, med målet att gallra fram de 33 hetaste svenska startupbolagen. Tidigare listor har rymt framgångssagor som Truecaller, Spotify och Yubico. För att hitta alla de bästa idéerna befinner sig 33-listan just nu på turné. Den 19 april är det dags för ett stopp i Göteborg, där tre bolag inför en jury tävlar om en direktplats. Ett av bolagen är Velove Bikes, som bestämt sig för att ändra på hur sista kilometern-leveranser hanteras.

Ett elfordon må i drift bättre hushålla med jordens resurser än ett som framförs med bensin eller diesel. Men tillverkningen av det är inte skonsamt för miljön. ”Växthusgaserna som alstras av att tillverka bilar som väger mellan 1 och 3 ton reduceras inte. Det rör sig snarare om motsatsen på grund av att det krävs så stora batterier”, skriver Velove Bikes på sin hemsida.

– En eldriven skåpbil har lika svårt att ta sig fram och parkera som en med förbränningsmotor. Ett stort fordon konstruerat för motorvägshastigheter är dyrare, långsammare och alldeles för resurs- och energikrävande när det ska distribuera små paket korta sträckor, säger Velove Bikes vd Johan Erlandsson.

Lastcykeln ska klara klimatmålen

Velove har en lösning på detta: en fyrhjulig fulldämpad ellastcykel de döpt till Armadillo. Bolaget uppger att den bara använder 6 procent av den elektricitet en elskåpbil behöver. Och bara 7 procent av resurserna vid tillverkning, jämfört med sagda skåpbil.

– Vårt syfte är att vi ska bidra till att klara klimatmålet på två graders uppvärmning. Enbart elektrifiering av tunga fordon räcker inte för att nå klimatmålen. Klimatutmaningen och ett starkt fordonsintresse är de främsta anledningarna till att vi har startat det här bolaget, säger Johan Erlandsson.

Armadillo-cykelns stabilitet gör det möjligt att placera containern ovanpå hjulen istället för mellan dem. På det viset får ekipaget en bredd på bara 86 centimeter och ryms på vägar och cykelbanor utan att störa andra cyklister.

Men Armadillo är inte den enda innovationen. Velove erbjuder också containrar för sista kilometern-leveranser i stadsmiljö. Det krävs ingen ompackning för att flytta paketen från lastbil till cykel, det räcker att lasta av en container och haka på den på cykeln.

Produktionen tiodubblas 2018

Armadillo och Velove Bikes containerlösning har lanserats i Europa och börjat användas av bland annat DHL Express och Deutsche Post i Tyskland, Holland, Belgien och Österrike, samt DB Schenker i Norge.

Enstaka cyklar har även sålts till aktörer i USA, Singapore och Förenade Arabemiraten. I Sverige finns än så länge bara några mindre kunder men under våren ska Velove Bike presentera ”den första stora kunden” i hemlandet.

Läs mer: Ecochamps ska vässa Europas hybridfordon

Under 2017 tillverkade bolaget ett 30-tal cyklar. Under 2018 är målet att produktionen ska nästan tiodubblas under 2018. Planen är att öppna en större monteringsanläggning i Europa inom ett par år och öka produktionen till 5.000 enheter per år.

Här är de 3 bolagen som tävlar i Göteborg

Första anhalterna för 33-listans landsomfattande turné var Malmö 13 april och Linköping 18 april. 19 april är det dags för Göteborg där tre bolag – Swedish Algae Factory, Velove Bikes och Ekkono – kommer att göra upp om en plats på listan. Samtliga tre får presentera sin teknik och sina affärsidéer för en jury. Ett av dem väljs ut och direktkvalificerar sig för en plats. De andra två har fortfarande chansen att komma med när reportergruppen på Ny Teknik och Affärsvärlden väljer ut bolag.

Swedish Algae Factory

Startår: 2014. Verksamhetsort: Göteborg. Antal anställda: 4. Nettoomsättning 2016: 7000 kr.

Velove Bikes

Startår: 2015. Verksamhetsort: Göteborg. Antal anställda: 13. Nettoomsättning 2017: Cirka 5 miljoner kr. Nettoomsättning 2016:1,2 miljoner kr.

Ekkono

Startår: 2016. Verksamhetsort: Varberg. Antal anställda: 10. Nettoomsättning 2017: 300000 kr.

Så fungerar 33-listan

Det är elfte året som Ny Teknik och Affärsvärlden sammanställer 33-listan, med målet att gallra fram de 33 hetaste svenska startupbolagen.

28 av bolagen väljs ut av en reportergrupp. För att komma med på listan krävs att företaget: 1. Är baserat på en innovation. 2. Är max sju år, det vill säga startat 2011 eller senare enligt Bolagsverket. 3. Ej är noterat på någon form av handelsplats. 4. Ett företag kan vara med på 33-listan maximalt tre gånger.

Det finns flera vägar in på listan. Dels genom nominering men också genom en tidigare placering. Det fungerar dock inte att leva på gamla meriter – nya kliv måste ha tagits i utvecklingen för att återigen platsa på listan.

Ytterligare ett sätt att ta en plats är via 33-listans landsomfattande turné. 15 bolag kommer att väljas ut att presentera sin affärsidé vid något av de fem turnéstopp 33-listan gör runt om i landet. En jury väljer ut fem vinnare (ett på varje stopp) som direktkvalificerar sig in på listan.

Turnéstopp: Malmö, 13 april. Linköping, 18 april. Göteborg, 19 april. Umeå, 26 april. Uppsala, 27 april. Finalen äger rum i Stockholm den 16 maj.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt