”Bli bättre på att känna in målgruppen”

2017-01-26 10:53  

33-LISTAN. Teknikföretag måste bli bättre på att lyssna på sina användare. Först då kan de utveckla innovativa lösningar och göra dessa framgångsrika. Det säger entreprenören Mai-Li Hammargren, huvudtalare på 33-listans regionala final i Linköping.

Mai-Li Hammargren gjorde sig ett namn inom teknikbranschen i slutet av 00-talet med Mutewatch, en klocka med pekskärm och tyst larm.

Bolaget, som Mai-Li grundade tillsammans med Oscar Ritzén Praglowski och Gustav Hammargren, fick snabbt stor internationell uppmärksamhet. Men det dåvarande kapitalklimatet gjorde det svårt för bolaget att få den finansering som behövdes, och 2014 bestämde sig Mai-Li Hammargren och medgrundarna för att avveckla Mutewatch.

Nästa utmaning för henne väntade hos startupen Lookback, startat av Nevyn Bengtsson, Jonatan Littke och Carl Littke.

Läs mer:

Läs mer: Teknikjättarna har fortfarande järnkoll på Sverige

Företaget har tagit fram ett verktyg för att utvecklare ska kunna samla in feedback från sina mobilanvändare i realtid. Sedan 2015 bor Mai-Li Hammargren i Silicon Valley där Lookbacks huvudkontor finns. Bland kunderna märks Netflix, Facebook och Dropbox.

– Vi arbetar utan titlar för att anpassa oss till de snabbföränderliga behoven hos en startup. Just det här kvartalet fokuserar jag bland annat på att öka omsättningen, bygga säljorganisationen och att utveckla processer inom företaget tillsammans med tre andra i teamet.

Anmäl dig till de regionala delfinalerna och finalen här!

Mai-Li Hammargren är Sverigeaktuell som huvudtalare på 33-listans regionala final i Linköping den 7 februari.

– Jag kommer att tala om empatidriven design, vilket kortfattat handlar om att sätta kunders behov, känslor och lojalitet i fokus. Tekniken blir mognare, kunderna mer sofistikerade användare och även verktygen som team kan använda för att skapa produkter blir mer avancerade och mer tillgängliga. Att känna in och förstå målgruppen i förskott kommer alltså bli en allt starkare konkurrensfördel.

Snart drar 33-listans turné i gång

I år anordnas den tionde upplagan av 33-listan, där Ny Teknik och Affärsvärlden utser landets hetaste unga teknikbolag.

Under 33-listans turné hålls regionala finaler i Linköping, Umeå, Göteborg och Malmö, där tre bolag tävlar om en garanterad plats på årets lista, som presenteras på finalen i Stockholm den 4 april.

Första turnéstoppen blir i Linköping 7 februari och i Umeå 8 februari. Här kan du läsa mer och anmäla dig till eventen!

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt