ANNONS FRÅN FLEXLINK

Viktigaste förpackningstrenderna att ha koll på

Medan många branscher märker en nedgång under covid-19-pandemin har stora delar av emballagesektorn upplevt det motsatta. Bra förpackningslösningar behövs mer än någonsin och det finns många trender i branschen nu. Här har vi samlat de viktigaste.

Publicerad Uppdaterad

Sedan pandemins början har vi sett en ökad efterfrågan på förpackningar i matindustrier. En förändring i efterfrågan som kommit nyligen – men som inte är ny. Även åren efter finanskrisen 2008 såg förpacknings- och emballageindustrin en stark tillväxt i vissa sektorer och en ökning av investeringar jämfört med andra branscher.

– Historien upprepar sig 2020 och den här gången är den också förstärkt av en stor efterfrågan på hygieniska lösningar, säger Paolo Pusceddu, Chief Sales Officer på Flexlink.

Miljövänliga lösningar har varit en trend det senaste decenniet. Och även om covid-19 troligen inte kommer ha någon större inverkan på konsumenters shoppingvanor av ekologiska produkter, kan pandemin påverka hastigheten med vilken den miljövänliga sektorn växer. Bland annat för att cateringföretag kan komma att tvingas till att använda engångsförpackningar för att minska risken för virusspridning.

”En trend som troligen dör ut”
– Engångsförpackningar är en trend som troligen dör ut efter pandemin, men som indikerar en ny och högre kortsiktig efterfrågan då hygien av många troligen värderas högre än hållbarhet och miljö under pandemin, säger Paolo Pusceddu.

I takt med att pandemin brett ut sig över världen har fysiska butiker tvingats hålla stängt, och där de inte har varit stängda har människors vilja att gå till fysiska butiker minskat – vilket har fått e-handeln att växa. En handel som ställer krav på emballagen som inte bara ska skydda varorna mot skador och vara kostnadseffektiva, men också enkelt ska kunna returneras för att varan snabbt vara tillbaka i återförsäljarens lager. Då många företag nu investerar i e-handel som deras primära försäljningskanal, samtidigt som fler konsumenter fastnat för det smidiga sättet att handla, är det troligt att e-handeln kommer att fortsätta växa även efter pandemin.

”Säkerställer produktivitet och säkerhet”
Europas kontorsarbetare har sedan pandemins start arbetat hemifrån. Samtidigt har fabriks- och lagerarbetare i stället fått implementera andra åtgärder, som att hålla avstånd, för att både minska smittorisken och upprätthålla produktiviteten. Något som har visat sig vara en av krisens svåraste utmaningar och ett område där det fortfarande finns förbättringspotential.

– Ett sätt att säkerställa både produktivitet och säkerhet i förpackningsanläggningar är att utöka användandet av automatiska lösningar. I en nyligen genomförd undersökning av Packaging Europe svarade 20 procent i branschen att de ställer om till att förlita sig i större utsträckning på automatiska och maskinstyrda processer. Ungefär lika många svarade att de tror att investeringarna i automation är på väg att bli det nya normalläget i branschen, säger Paolo Pusceddu.

Annonsinformation:

FlexLink är branschledande inom materialflödeslösningar. I nära samarbete med kunder över hela världen tillhandahåller de industrin innovativa, optimerade lösningar för problemfri drift. FlexLink är en del av Coesia, en innovationsbaserad grupp bestående av 21 företag som är specialiserade på automatiserade maskiner och industriella processlösningar.

Läs mer om FlexLink här.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@almatalent.se.