ANNONS FRÅN YARA MARINE TECHNOLOGIES

“Vi får allt att klaffa så fort som möjligt”

Jim Jensen, service & commissioning manager och Jon Nilsson, automation engineer. Foto: Julia Sjöberg

Att rena avgaser gör att man kan minska utsläppen av skadliga ämnen utan att behöva byta till dyrare bränsle, det vet det internationella miljöteknikföretaget Yara Marine Technologies som utvecklar och driftsätter tekniken.

Publicerad Uppdaterad

Genom att spruta in vatten som renar avgaser går det att minska fartygs utsläpp av skadliga ämnen avsevärt – andelen svaveloxid kan sänkas till 0,1 %, för att möta lagkraven som från och med 2020 sänks från dagens standard på 3,5 %. Istället för att byta till ett dyrare bränsle med mindre svavel går det alltså att rena avgaserna och uppnå samma resultat. Tekniken som möjliggör detta kallas för scrubbers och är något som Yara Marine Technologies är ledande inom.

Trots att Yara Marine är en relativt ny aktör på marknaden – de startade under 2010 – är deras scrubbers redan installerade på många fartyg världen över.

– När jag började var det till exempel bara jag på kontoret och fyra tekniker som arbetade med commissioning. Nu är vi mer än trettio kollegor inom avdelningen, så vi har växt ordentligt, säger Jim Jensen, service & commissioning manager.

Commissioning är en viktig aspekt under installationen av scrubbers. Att det blir rätt är avgörande för att tekniken ska fungera som tänkt.

– Vi åker ut till båtarna och driftsätter dem – installerar alla program, sätter igång systemen, testkör dem och felsöker. Om något inte fungerar löser vi det. Vi får allt att klaffa så fort som möjligt, säger Jon Nilsson, automationsingenjör på Yara Marine.

– Man behöver vara lösningsorienterad och bra på att kommunicera eftersom det ofta är många aktörer involverade, tillägger Jim Jensen.

I och med en stark tillväxt har Yara Marine rekryterat intensivt den senaste tiden. I samband med detta uppmärksammades ett behov av internutbildning. Därför har man nu infört ett introduktionsprogram där man blandar teori med praktik.

– Det innebär att alla har fått precis samma information och arbetar på samma sätt. Det blir en slags kvalitetssäkring, säger Jim Jensen och fortsätter:

– Våra scrubbers skiljer sig dessutom från andra typer. Vi har inga rörliga delar vilket betyder att man mer sällan behöver gå in i scrubbern för att byta ut delar. Det är ganska unikt på marknaden.

Det är många som har insett fördelarna med Yara Marines teknik. Strax före årsskiftet öppnade de därför ett kontor i hamntäta Shanghai för att kunna möta efterfrågan. Kontoret är i full gång och kompletterar de övriga kontoren. Att det är en internationell bransch är något som lockat både Jim Jensen och Jon Nilsson.

– Jag uppskattar verkligen att resa och här får jag göra det. Det var lätt att säga ja när jag fick frågan om att börja, säger Jon Nilsson.

Om Yara Marine Technologies:

Yara Marine Technologies är ett marknadsledande företag inom avgasrening och erbjuder en komplett SOx-produktportfölj till det marina segmentet. Med fler än hundra SOx-scrubbersystem konstruerade och installerade och mer än två̊ miljoner driftstimmar, har företaget en lång erfarenhet. Yara Marine erbjuder högkvalitativa, pålitliga och avancerade system med skräddarsydd systemdesign och är en pålitlig partner för alla rengöringsbehov av avgasutsläpp. Vi har kontor i Norge, Sverige, Kina och Tyskland.

Läs mer på: www.yaramarine.com