ANNONS FRÅN GROTH & CO

Tips för en bra patentstrategi

Den 20 oktober bjuder immaterialrättsrådgivarna Groth & Co in till ett gratis frukostseminarium om patentstrategier! Här finns mer information och anmälan.

Publicerad Uppdaterad

78 procent av de mest framgångsrika företagen har en tydlig patentstrategi. Det visar en studie bland 9 000 amerikanska företag genomförd av Massachusetts Institute of Technology.

Patent skapar konkurrensfördelar, som i sin tur leder till framgång. Mathias Loqvist, patentchef hos immaterialrättsrådgivarna Groth & Co delar med sig av fem konkreta tips på hur företag kan skapa en framgångsrik patentstrategi.

Undersök konkurrentsituationen

Som ett första led bör företaget undersöka och analysera hur den befintliga patentsituationen ser ut inom sitt teknikområde. Vilka konkurrenter finns på företagets viktigaste marknader och hur ser deras patentsituation ut? Hur är beteendet i den befintliga branschen? Hur använder konkurrenterna sina patent och är någon aktör väldigt benägen att invända mot konkurrenternas patentansökningar?

Definiera målsättning

För att definiera målsättning med sina patent är det bra att titta på olika kategorier mål. Dessa kan vara: legala mål, finansiella mål och marknadsmål.

Legala mål är till exempel att begränsa konkurrensen och beivra mot intrång, alltså ingripa mot någon som olovligen utnyttjar företagets patentskyddade uppfinning. Att bekämpa piratkopiering samt skapa sig frihet att kunna agera i det egna företaget ingår också i de legala målen.

Finansiella mål kan exempelvis vara att skapa intäkter från licensiering i stället för att enbart sälja produkten eller använda sig av en metod själv, att söka riskkapital då patenten ofta är en betydande immateriell tillgång i bolaget samt bygga värde inför en företagsförsäljning.

Marknadsmål är att minska konkurrenternas frihet att agera och på så sätt begränsa deras möjligheter att ta marknadsandelar, bygga varumärket och genom det stärka sin position på marknaden samt påverka börskursen.

Olika företag på olika marknader har självklart olika mål för sin patentverksamhet.

Utse ansvarig medarbetare

Att arbeta kontinuerligt med patentet samt involvera och informera medarbetarna internt är viktigt för företaget för att nå framgång med sin patentstrategi. Därför är det en fördel att tilldela ansvaret att äga och driva frågan till en särskild person inom organisationen.

Sätt en policy för den operativa verksamheten

Givet företagets mål och din konkurrentsituation, är det bra att sätta en policy för hur, var och när företaget söker patent, samt avsätta en budget för detta. Om företaget är verksamt globalt finns det kostnadseffektiva internationella system som förenklar processen med patentarbetet.

Utvärdera patentarbetet

Slutligen är det viktigt att företaget följer upp och undersöker graden av måluppfyllelse och analysera varför eventuella avvikelser uppstått. I uppföljningen ingår att titta på kostnader gentemot budget samt räkna på avkastningen från patenten.

Seminarium: Patentstrategier som skapar framgång

78 procent av de mest framgångsrika företagen har en tydlig patentstrategi. Det visar en studie bland 9 000 amerikanska företag genomförd av Massachusetts Institute of Technology. Immaterialrättsrådgivarna Groth & Co bjuder in till ett gratis frukostseminarium om patentstrategier den 20 oktober.

Att patent skapar konkurrensfördelar vet de flesta svenska företag idag. Men hur ska man jobba för att uppnå dessa fördelar? Som konsultföretag inom immaterialrätt har Groth & Co stor erfarenhet av att ta fram patentstrategier men också insyn i hur många svenska företag arbetar strategiskt med patent.

För att sprida kunskap om patentstrategier som skapar framgång bjuder Groth & Co in till seminarium där de bland annat kommer att prata om:

• Exempel på olika patentstrategier
• Bakomliggande faktorer till strategiska val
• Viktiga frågor att ta ställning till
• Hur kan en patentstrategi implementeras i operativ patentarbetet
• Metoder för att utvärdera patentarbetet

Anmälan görs senast 18 oktober till events@groth.eu. Antal platser är begränsade. Deltagande är gratis.

Kaffe och smörgås serveras från kl 8:00.

Välkommen!

Datum: Fredag 20 oktober 2017
Tid: 8:30-9:30. Frukost serveras från 8:00
Plats: Spårvagnshallarna mötesrum: ”Perrongen”, Birger Jarlsgatan 57A, Stockholm
Talare: Mathias Loqvist, Managing Partner, European Patent Attorney, Groth & Co
Anmälan: events@groth.eu senast 18 oktober. Antal platser är begränsade. Deltagande är gratis.

OM GROTH & CO

Groth & Co erbjuder affärsmässig rådgivning kring immaterialrätt. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Tillsammans med våra kunder arbetar vi strategiskt för att skapa konkurrensfördelar genom immaterialrätt.

Vi strävar efter att med vår erfarenhet och expertkompetens kring immaterialrätt, i kombination med förståelse för kundens affär, stärka, utveckla och förbättra våra kunders verksamhet. Målet med vårt arbete är att stärka våra kunders position och öka bolagets värde.

För mer information: www.groth.se