ANNONS FRÅN EINRIDE

Svensk förarlös lastbil – nytt hopp för en hållbar framtid

Robert Falck är verkställande direktör på Einride.

Hur kan vi förändra transportbranschen i grunden? Robert Falck, vd på Einride, ser chansen att med T-pod, bolagets eldrivna och självkörande lastbil, minska transporters co2 utsläpp med 60 procent till år 2030; ”Det är helt klart genomförbart”.

Publicerad Senast uppdaterad

Entreprenörskap och innovation går som en röd tråd genom Robert Falcks resumé.  Som nyexaminerad från Chalmers fick han, via universitetet, möjligheten att arbeta vid Stanforduniversitetet, där han lärde känna delar av vad som senare skulle bli Googles självkörande team:

ENGLISH VERSION

- Jag hade en viss insyn i projektet redan från start, och fick möjlighet att testköra bilen, vilket startade mitt intresse för autonoma fordon. Under mina år i USA lärde jag också känna en av mina personliga förebilder Dan Werbin, tidigare chef för Fords premiumgrupp och kanske viktigare, en av de drivande krafterna bakom Volvo 850. Han hade en rak och tydlig lärdom till mig, ”Se till att du lär dig något”. Därför valde jag att bli trainee på Volvo lastvagnar och började arbeta som produktionstekniker på golvet i Tuve efter åren i USA. Werbins råd är ett av de bästa jag har fått, vilket gör att jag idag kan lastbilar både utan och innan.
 

-Vår mission är att driva på utvecklingen mot ett hållbart samhälle.

- För ett år sedan bestämde jag mig för att sluta på Volvo för att satsa helhjärtat på Einride, med fokus på hur man kan förändra transportbranschen i grunden.

Han upplever att det saknas driv i branschen. Befintliga aktörer är kompetenta men här finns samtidigt gott med utrymme för något nytt, och ett stort sug efter förändring - både från kunder och samhället:

-Vår mission är att driva på utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Vi har satt ambitionen att verka för minus 30 procent i Co till år 2025. Till år 2030 är vårt mål att minska utsläppen ytterligare 30 procent, säger Robert Falck och tillägger;
- Fullt etablerat och utbyggt kan vårt system ersätta all lastbilstransport i Sverige och göra den elbaserad. Tack vare vår självkörande teknik kan vi skapa kostnadseffektiva och enkla möjligheter som gör att transportsektorn helt kan gå över till eldrift.

Einride har under hösten arbetat aktivt med affärsutveckling tillsammans med ett flertal aktörer, företaget har också byggt prototyper av den förarlösa lastbilen. Ambitionen är att presentera dessa, och bolaget marknadspartners i Almedalen, till sommaren:

- Einride består av ett team där alla strävar efter samma sak – att driva ett förändringsarbete. Vårt mål är att skapa framtidens transportleverantör. För mig handlar det om att T-pod och Einride ska vara det självklara alternativet när det gäller en hållbar transportlösning.

Idag står transportsektorn för 25 procent av de totala utsläppen i världen. Kan man genom Einrides lösning minska utsläppen med 60 procent, så är det eftersträvansvärt menar Robert Falck:

- Det handlar i grund och botten om att vi vill göra världen lite bättre, vilket även är vår plikt och skyldighet, när vi nu har de rätta verktygen. Sverige har en unik position när det kommer till både klimat- och samhällsansvar. Vi bör visa att vi tillsammans kan leda världen mot en hållbar framtid, avslutar Robert Falck.