ANNONS FRÅN COMPOSE IT

Så ska AI effektivisera svensk industri

Nya innovationer inom AI och maskininlärning blir en allt viktigare del av övervakningsverktygen. Det ger en effektivare larm- och incidenthantering och möjligheten för företag att arbeta proaktivt med sin IT-miljö. Att helt enkelt hitta felen innan de inträffar.

Publicerad Uppdaterad

– Maskininlärning, eller Machine Learning, är ett begrepp som i dag dominerar diskussioner kring verktygsstöd för driftorganisationer. Att till exempel hitta relationer för att möjliggöra ett proaktivt arbete och därmed effektivisera driften står högt på agendan hos de flesta av våra kunder, säger Niklas Håkansson, chefsarkitekt på Compose IT.

Proaktivitet gör stor skillnad

Compose IT – ett svenskt företag som tillhandahåller lösningar och tjänster inom IT Operations och IT Service Management – har nu snabbt och enkelt tillgång till en stor mängd verktyg och tillämpningar som använder maskininlärning.

- Till exempel har en av våra partners, IBM, gjort funktioner från deras välkända AI, Jeopardy vinnaren Watson, allmänt tillgängliga i och med produkten Predictive Insights. Detta gör i sin tur att vi får möjligheten att implementera stöd för proaktivitet i driftorganisationer där det gör stor skillnad, säger Niklas Håkansson och tillägger:

- Med maskininlärning kan man till exempel skapa larm som säger till i förväg innan en situation skapar störningar. Att systemet dessutom hittar relationer till vad som troligen är grundorsaken till situationen är verkligen en styrka. En av de största fördelarna med den här tekniken är att man kan bli proaktiv. Att hitta felen innan de inträffar och påverkar tjänsterna har alltid varit en målsättning och nu är det möjligt på ett effektivt sätt.

Compose IT arbetar främst med övervakning av IT-system och IT-infrastruktur, men bolaget växer med kunder som har IoT-lösningar med uppkopplade sensorer som genererar stora mängder data. I takt med att datamängderna växer kommer fler och fler att vilja göra något smart med all den informationen.

Samlar information till gemensam plattform

När Niklas Håkansson ska beskriva mer konkret vad de gör tar han en kund i form av ett industriföretag som exempel. I och med att kunden har en väldigt komplex IT-miljö finns det många olika övervakningssystem som ofta är specialiserade på ett visst område:

- Det vi gör är att samla ihop informationen från de olika systemen till en gemensam plattform, där vi kan applicera tekniker som maskininlärning och integrationer med affärssystem. Detta gör att larmen blir mer träffsäkra och värderade utifrån sin påverkan på verksamheten. Då behöver IT-supporten inte använda alla dessa underliggande system som fungerar på olika sätt, avslutar Niklas Håkansson.

Läs mer om Compose IT här

Fakta:

Compose IT Nordic AB har funnits på marknaden i mer än 25 år och är ledande när det gäller   kundanpassade lösningar och tjänster inom IT Operations, IT Service Management och Application Performance Management. Företagets kunder finns i såväl offentlig som privat sektor och i de flesta branscher runt om i Norden. Compose IT har kontor i Stockholm, Gävle och Östersund, omsätter 40 MSEK och har 25 anställda.