ANNONS FRÅN HUSQVARNA GROUP

Så här digitaliserar ett klassiskt svenskt bolag

Foto: Husqvarna Group

Husqvarna Group har en lång historia fylld av innovation. I dag bryter de ny mark som högteknologisk produkt- och tjänsteleverantör. Vilken resa ligger bakom den snabba teknikutvecklingen?

Publicerad Uppdaterad

Den svenska industrin befinner sig i en digitaliseringsprocess. Ett av de bolag som valt att sätta på sig ledartröjan är svenska Husqvarna Group. Under 2014 fattade ledningen ett beslut om att etablerade en multidisciplinär grupp, Connectivity Hub. Syftet var att stärka processen för att exploatera nya idéer inom det digitala området. Samtidigt genomfördes också en större genomlysning av koncernens strategi med målet att accelerera den digitala utvecklingen.

Grundbulten i digitaliseringsfilosofin har sedan starten kretsat kring ett agilt och öppet förhållningssätt. För att leva upp till målsättningarna skapades en ny, agil utvecklingsorganisation skild från traditionell it, baserat på DevOps-metodik med samlokaliserade utvecklingsoch förvaltningsteam.
 – Att få dessa grupper att utvecklas effektivt och samtidigt bygga organisation och metodik är tidskrävande. Men, genom ett tidigt beslut är nu dessa grupper väl inarbetade och effektiva, berättar Ulf Axelsson, Director, Digital Business Architecture, Group Technology Office.

Det stod tidigt klart att en gemensam molnbaserad plattform skulle ge bäst möjligheter att följa marknadens framtida behov. Plattformen ligger nu till grund för det fortsatta digitaliseringsarbetet:
 – Denna plattform består av förmågor och tjänster som åter används inom alla digitala erbjudanden och som möjliggör att vi kan säkerställa skalbarhet, säkerhet och samtidigt minska utvecklingstiden, berättar Ulf Axelsson.

Husqvarna Group tar nu sikte på nästa steg i digitaliseringsresan. Nyligen köpte koncernen exempelvis 25 procent av ägandet i det Bostonbaserade robotföretaget Franklin Robotics, som utvecklar intelligenta ogräsrensande robotar. Husqvarna Group gör också en satsning på uppkoppling mot smart homes och smart living, där företaget planerar för flera lösningar.
 – Det handlar i slutändan om att vi med hjälp av data kommer att kunna optimera våra kundlösningar och tjänster och samtidigt dra fördel av vad AI kan ge oss, säger Anders Johansson, SVP Group Technology Office & CTO och adjungerad Professor på KTH.

För ändamålet har Husqvarna Group påbörjat etableringen av ett AI-lab:
 – Anledningen är att vi vill etablera förmågor och idéutarbetning runt AI-lösningar, likväl som vi bygger och förvaltar den här typen av förmåga. Det kommer att ske i nära partnerskap med ledande företag och akademin där vi fokuserar på tillämpad forskning i gemensamma program, berättar Ulf Axelsson.

Parallellt med att AI blir viktigare kommer också fokus på tjänstebaserade affärsmodeller att öka:
 – I dag är det oftast så att våra användare köper produkter ”up front”. När vi går mot en mer tjänstebaserad modell går vi också mer mot abonnemangmodeller och modeller baserat på nyttjande. Detta är en trend som möjliggörs av den digitala utvecklingen, säger Anders Johansson.

För att fortsätta att utöka bolagets kapaciteter inom det digitala fältet och inom AI kommer Husqvarna Group söka efter fler medarbetare som vill vara med och stödja den resa mot datadrivna tjänster som bolaget befinner sig på.
Husqvarnagroup.com

Husqvarna Group: Digitala tjänster i urval
Automower Connect™, en tjänst för övervakning och styrning av din Automower™ som med hjälp av GPS erbjuder positionering och stöldskydd.
https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/

Smart System™, förenar bevattningslösningar, gräsvård och mer i ett och samma system. https://www.gardena.com/se/produkter/smart/

Husqvarna Solea är ett koncept för professionell trädgårdshantering i städer 2030.
https://youtu.be/rp0npJDS0s8