ANNONS FRÅN PROACT
Proacts strategi i jakten på digital spetskompetens
Från kostnadsbesparingar till verksamhets- och affärsutveckling – Proact ser ett tydligt paradigmskifte gällande drivkrafterna bakom kundernas IT-investeringar. Sara Ossborn, Vice President People and Culture, är en nyckelspelare i arbetet med att driva den transformation som bolaget just nu befinner sig i.
Historiskt har Proacts kunder sett IT som ett verktyg främst för rationalisering och effektivisering. En väl fungerande IT-leverans är en förutsättning för att kundernas kärnverksamhet ska kunna bedrivas effektivt, vilket också överensstämt med Proacts inriktning mot datacenter. Den pågående digitala transformationen ger dock IT en allt större strategisk betydelse, där kunderna också ser klara fördelar med att driva verksamhets- och affärsutveckling genom IT.
Genom Proacts samarbete med teknikleverantörer som till exempel NetApp kan de erbjuda hybrida och flexibla lösningar som fullt ut tillåter kunden att kombinera och nyttja fördelarna med traditionell IT-infrastruktur och molntjänster. Det ställer stora krav på säkerhet, nätverkskapacitet och intern kompetens – vilket ökar efterfrågan på expertis och kvalificerad rådgivning.
– Det är en utveckling som öppnar upp för nya affärsmöjligheter, men som också innebär att vi behöver transformera oss som bolag för att ligga i framkant och bredda vårt erbjudande i takt med att marknadens behov förändras, säger Sara Ossborn, Vice President People and Culture på Proact.
Hon har ett gruppöverskridande ansvar för alla bolagets 15 kontor runt om i Europa och är en av nyckelspelarna i arbetet med att driva den transformation som bolaget befinner sig i. En transformation som också kräver nya spetskompetenser.
– Vår tjänsteaffär har växt snabbare än systemförsäljningen under tredje kvartalet, vilket är i linje med vår strategi. När vi erbjuder konsulttjänster krävs högre kompetens än vad kunderna själva besitter inom det specifika området. Här ser vi behov av kompetens inom bland annat AI, multicloud-arkitektur likväl som nätverk och säkerhet, säger Sara Ossborn.
Omfattande ledarskapsprogram och talangutveckling
Vad krävs då för att attrahera ny spetskompetens inom dessa marknadstrender? Enligt Sara Ossborn är ett ledarskap som är inkluderande och utvecklar andra en viktig pusselbit.
– Under 2021 kommer vi att investera i ledarskapsutveckling för alla ”topp 50” chefer i koncernen. I ett omfattande program ska vi dels arbeta med att skapa förståelse för och implementera vår strategi, dels investera tid i att utveckla våra chefer som ledare. Vi är övertygade om att det påverkar våra medarbetare positivt i förlängningen. Våra kärnvärden ”integrity”, ”commitment” och ”excellence” är viktigare än någonsin i vår transformation, säger Sara Ossborn och tillägger:
– Att investera i medarbetarnas utveckling är lika viktigt. Proact Academy, Proacts plattform för kompetensutveckling, har under året utvecklats med 60 nya utbildningssessioner som medarbetare kan ta till sig ”on demand” inom tjänst- och produktportföljen liksom försäljning och marknadsföring.
Läs mer om hur det är att arbeta på Proact
Möjlighet för varje person att glänsa
Att Proact har en unik, familjär arbetsplatskultur är också en aspekt som Sara Ossborn anser skiljer bolaget från de större tech-jättarna. Något som ger utrymme för varje person att synas om den vill – du är något mycket mer än en kugge i hjulet. Många medarbetare har arbetat länge inom bolaget, vilket i praktiken innebär en låg personalomsättning.
– Resultaten från vår senaste medarbetarundersökning visar en mycket positiv trend. Framförallt har vi gått väldigt starkt framåt när det gäller hur troligt det är att våra medarbetare skulle rekommendera Proact som arbetsplats. Inom ledarskap, teameffektivitet och engagemang ligger vi klart över benchmark, säger Sara Ossborn och avslutar:
– Man kunde tro att pandemin skulle påverkat resultatet av undersökningen i negativ riktning. Men, jag tror att vårt fokus på strukturerad kommunikation och att vi gjort mätningar för att följa upp hur personalen upplever att till exempel arbeta hemifrån, har varit bidragande. Vi har tagit konsekvenserna av pandemin på ett seriöst sätt och helt säkert har den mänskliga sidan av Proact hjälpt oss under det här utmanande året.