ANNONS FRÅN PROACT

Proacts position på marknaden – bättre än någonsin

Vind i seglen i snart 26 år och ett rejält resultatlyft – mitt under brinnande pandemi. Vad är Proacts framgångsrecept? Här berättar bolagets koncernchef, Jonas Hasselberg, om vikten av att vara specialist, en kommersiell bolagskultur och varför de svenska rötterna varit så viktiga vid nya förvärv.

Publicerad Uppdaterad

– Jag vill hävda att vi har en bättre position på marknaden än vad vi någonsin haft tidigare. Våra kunder går alla igenom någon form av digital transformation där IT, och framför allt data och information, är affärskritiskt för de allra flesta – oberoende av vilken bransch som bolaget arbetar inom, säger Jonas Hasselberg.

Pandemin till trots redovisar Proact ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. En av anledningarna enligt Jonas Hasselberg är bolagets kommersiella kultur. Den starka ambitionen att utveckla och växa affären har funnits med i bolaget sedan start.

– Genom nya förvärv har vi kunnat öka takten ytterligare. Men, pandemin har självklart påverkat oss som företag. Vi har fått anpassa vårt erbjudande utifrån den nya verkligheten. Något som öppnat upp nya möjligheter för oss att stötta upp med vår expertis kring allt som har med data- och informationshantering att göra, inklusive säker lagring och enkel åtkomst när många arbetar hemifrån.

Komplex situation för bolagens CIO
Jonas Hasselberg beskriver hur den digitala transformationen ställer kunden inför utmaningen att hantera all tillgängligt data och information på ett smartare sätt med hjälp av IT och infrastrukturlösningar. Information som ligger till grund för bolagens utveckling av interna processer, för att effektivisera produktionen och ta fram nya kunderbjudanden. En komplex situation för bolagens CIO – var börjar man egentligen?

–  Med vår långa erfarenhet är vi övertygade om att vårt erbjudande kommer att bli ännu mer relevant i framtiden. Att vara just specialister innebär enligt mig två saker: dels har vi relevanta lösningar, dels är vi experter på det vi gör, säger Jonas Hasselberg och tillägger:

– Vi levererar bland annat tekniska lösningar för lagring av data med helheten i åtanke. Det kan innefatta aspekter som var datat lagras rent tekniskt men även geografiskt vilket är avgörande för att datat ska kunna skapa värde och bidra till affärsnytta.

Så kan Proact hjälpa er att maximera värdet av ert data

Styrkan av att arbeta tillsammans
Jonas Hasselberg tillsattes som koncernchef på Proact för lite mer än två år sedan och vittnar om en spännande och intensiv tid vid rodret. I bagaget har han ett gediget internationellt CV och han har bland annat arbetat på Microsoft i USA.

– Jag kom in på Proact med uppdraget att skapa tillväxt i bolaget. I strategin ligger att tjänster ska utgöra en större del av våra intäkter än vad de har gjort historiskt. Vi accelererar vår framgångsresa via förvärv och fortsätter att värna om Proacts fina bolagskultur och kärnvärden, säger Jonas Hasselberg och tillägger:

–  Nya medarbetare välkomnas till en inkluderande, jämlik och omfamnande kultur. Vårt ledord ”The Power Of Together” sammanfattar det bra. Det gäller både internt och i samarbete med våra kunder. Relationen med våra partners är lika viktiga – starka samarbeten med teknikleverantörer som NetApp har lagt grunden för vår framgång.

Ta reda på mer om Proacts partnerskap med NetApp 

Svensk företagskultur lockar internationellt
Proact har rötter i den svenska myllan och samtidigt som bolaget, sedan det grundades, haft en europeisk ambition lägger de stor vikt vid lokal närvaro. I Sverige har de kontor på sju orter runt om i landet. 

– Ju närmare vi är våra kunder, desto bättre kundupplevelser kan vi skapa. Det bidrar också till kunddriven innovation. Våra tjänster ska komma ur kundernas behov och vara kopplade till deras faktiska verksamhet, säger Jonas Hasselberg.

Han beskriver att det svenska arvet uppfattas som mycket positivt – både inom Proacts dotterbolag och på den internationella marknaden, men även vid nya förvärv.

– Det har varit en styrka för oss och något som många vill vara en del av i dag. Vi ger våra medarbetare mandat att göra det de är bäst på och vi är öppna och transparenta. Jämställdhet och mångfald är en viktig del i vår tillväxtstrategi och bidrar till att vi blir bättre i mötet med våra kunder och i utvecklingen av nya innovationer, avslutar Jonas Hasselberg.

Annonsinformation:

Proact är Europas ledande fristående integratör inom datacenter och molntjänster. Genom att leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-lösningar och tjänster, hjälper de företag och myndigheter att minska risker och kostnader, samtidigt som det ökar flexibilitet, produktivitet och effektivitet. Bolaget har genomfört över 5 000 framgångsrika projekt runt om i världen, har fler än 3 500 kunder och hanterar för närvarande över 100 petabyte information i molnet. Läs mer om Proact här!

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@nyteknikgroup.se.