ANNONS FRÅN NY TEKNIK EDUCATION

Pionjärer inom e-mobilitet optimistiska inför framtiden

En tredjedel av Sveriges nationella utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn. Enligt de nationella målen ska utsläppen från väg- och sjötransport minska med så mycket som 70 % till år 2030. För att klara dessa mål krävs en elektrifiering av hela transportsystemet. Men detta är inte något som görs över en dag. Det kommer att krävas enorma utmaningar och investeringar under kommande årtionden.

Publicerad Uppdaterad

I Sverige ser vi lyckligtvis nog ett nytt urstarkt svenskt ”elektrifieringsunder” inom e-mobilitet. Den blixtsnabba utvecklingen av det elektrifierade transportsystemet sträcker sig från tung vägtransport till elbilar, båtar och EVTOL men även frågor kring eftermarknad, energi och laddinfrastruktur är helt centrala för att få ett fungerande ekosystem.

Elektrifiering av fordonsflottan – utmaningar och möjligheter!

Det finns många fördelar med att elektrifiera fordonsflottan. T.ex. möjliggör det användning av regenerativt producerad energi istället för fossila råmaterial. Det ger också fördelar så som minskade koldioxidutsläpp, mindre buller, bättre luftkvalitet, möjlighet till inomhuskörning och högre energieffektivitet.

Man får dock inte glömma att många fordonsförare är nöjda med traditionella fordon. Vi kan därmed inte förvänta oss att köparen driver marknaden – det kan komma att behövas regler på maximala koldioxidutsläpp och miljöbilspremier för att en drastisk förändring ska ske. Vi behöver också ny infrastruktur, nya lagar och nya tillverkningsindustrier. Men utvecklingen går fort och i takt med att marknaden utvecklas ökar intresset.

Pionjärer från Jetson och Lynk & Co ger sin syn på elektrifiering

Några som var snabba ut på e-mobilitetsmarknaden är Jetson och Lynk & Co. Peter Ternström, VD och grundare av Jetson, ser ljust på framtiden.

Hur knäckte ni idén till att utveckla en eVTOL? Hur ser marknadens intresse ut?

”Jag har, sedan jag varit barn, alltid velat bygga en flygande bil. Växte upp med franska science-fiction serier, och sedan kom filmen Jedins återkomst. Scenerna med flygande motorcyklarna genom skogen på planeten Endor tog andan ur mig. Jag tvingade mormor att gå och se den med mig fem söndagar i rad.”

”Intresset kring Jetson ONE är enormt. Vi har tusentals förfrågningar och har sålt nästan 500 stycken sedan lanseringen under hösten 2021. Jag tror vi är närmare 600 stycken innan jul.”

Vilka hinder och möjligheter ser ni för en bredare lansering i Sverige? Vad är era visioner för framtiden?
”Just nu är utmaningen att göra Jetson ONE redo för serietillverkning. Detta sker i vår nyinköpta anläggning utanför Florens i Italien, som även är en fullt fungerande flygplats. Om fem år vill vi lansera en tvåsitsig version av Jetson, och om 10 år en med plats för fyra. Vi är precis i början på en revolution med flygande bilar.”

Även Alain Visser, VD på Lynk & Co, är optimistisk inför branschens framfart.

Vilken marknadsanalys ledde fram till utvecklandet av ert kunderbjudande?
”De senaste 100 åren har bilindustrin sett ungefär likadan ut. Visst har bilen utvecklats till att bli snabbare, smartare och säkrare, men affärsmodellen har inte förändrats ett dugg. Samtidigt ser vi att det har skett en förändring i attityder kring ägande. Människor vill uppleva mer och vara mindre bundna av materiella ägodelar. När jag startade Lynk & Co ville jag skapa ett varumärke för dem.”

Hur ser kundbehovet ut och hur ser er affärsmodell ut?
”Våra kunder vill ha en jävligt bra bil, och de vill ha den på deras villkor. Vår affärsmodell återspeglar det, och vi har gjort det brutalt enkelt att komma åt och använda en bil genom att erbjuda ett månad till månad-medlemskap med allt inkluderat. Du anmäler dig bara för en månad i taget, och bilen kan sedan delas med andra, om du väljer det.”
Hur ser ni på möjligheter och utmaningar i dagens marknad och i framtiden?
”Jag tror att det finns ett stort behov av innovativa varumärken som vårt, som ser på användningen av produkten snarare än själva produkten. Att dela din bil eller inte äga din bil på ett traditionellt sätt är inte för alla – ännu – men det är dit vi är på väg i många branscher. Vi ser det redan inom boende och mode, och det kommer att spridas i takt med att kundernas attityder förändras. Den största utmaningen på marknaden är att både myndigheter och företag ska hänga med i vad folk faktiskt vill ha och anpassa sig efter det.”

Obs!
Missa inte Ny Teknik Educations digitala event Framtidens elektromobilitet den 10 november 2022! Du lär dig mer om framtidens transportsystem – applikationer, energi, drivlinor, laddning, lagring, policys och mycket mer.

Läs mer här!

Under eventet lyssnar du till ledande experter, beslutsfattare i de mest intressanta företagen, du får senaste nytt från forskningsfronten och aktuella processer inom lagstiftningsområdet.
Du träffar bland annat Peter Ternström från Jetson, Johan Kreicbergs från Sveriges Ingenjörer, Thomas Sabathier från SHIFT Electric Mobility, Pontus Cerin från Linköpings Tekniska Högskola, Fredrik Jonsson från Skellefteå Kraft, Li Ljungberg från Teknikföretagen, Carl-Magnus Nordén från Volta Trucks, Magnus Karlström från OmEV at Swedish Electromobility Centre och Steven Jenkins från Veoneer.
Varmt välkommen med din anmälan redan idag!