ANNONS FRÅN SCANPACK
Paradigmskifte ligger bakom transformeringen av förpackningsindustrin
Många delar av industrin genomgår, i skrivande stund, stora förändringar – likaså förpackningsindustrin. Bakom omställningen ligger också ett nytt paradigmskifte som utgörs av förändrade värdegrunder med hjälp av ny teknik. Men transformeringar innebär alltid en utmaning för såväl produktionen som producenterna. Vad krävs av ett företag för att hänga med i utvecklingen?
Jan-Olof Jungersten är VD och grundare för Visutech, men han är även en publicerad transformationsexpert. Här delar han med sig av faktorerna som ligger bakom transformationen och även vad företagare behöver förstå och göra för att klara av den.
- Jag har över 30 års erfarenhet av den grafiska branschen och har till exempel följt transformationen av den kommersiella tryckindustrin på nära håll. Tekniken som drev på den, alltså den digitala trycktekniken, är även den vi kan se möjliggöra och driva på transformationen inom förpackningsindustrin, säger Jan-Olof Jungersten.
Tekniken Jan-Olof pratar om är den digitala trycktekniken – en utveckling som effektiviserat och skalat av tryckprocessen avsevärt. Idag är det en process som går direkt från datorn till tryck på olika material eller förpackningar, utan att behöva tryckplåtar och filmer
Digitalisering är dock inte allt som ligger bakom paradigmskiftet, trots att det är en avgörande faktor. En annan drivande orsak är värdegrunderna hos den nuvarande starka konsumentkraften. Något som Jan-Olof menar sker naturligt i ett generationsskifte.
- Anledningen till att vi står inför ett paradigmskifte just nu beror på att alla faktorer infaller samtidigt, planeterna står på rad kan man säga. Den nya tekniken, ett generationsskifte, nya värdegrunder och ett akut tillstånd hos klimatet. Den nya köpkraftiga generationen har andra krav på producenter än vad tidigare generationer haft.
Den yngre generationen ställer höga krav på klimatsmarta paketeringar och vårt samhälle arbetar hårt för en cirkulär ekonomi. Det finns helt enkelt en massiv press på förpackningsindustrin att ställa om och att göra det snabbt.
- För att bli framgångsrik, eller kanske till och med överleva, i en sådan här omställning krävs det att du förstår dina kunder. Det är i en lågkonjunktur allting händer och marknader förändras. När högkonjunkturen kommer igen så kommer inte marknaden att se likadan ut. Då måste du ha anpassat dig efter nya affärsmodeller och nya behov, förklarar Jan-Olof.
För att kunna anpassa sig behöver du förstå hur människor, kulturer och samhällen fungerar och förändras. Att till exempel växla upp sin verksamhet och paketera för människor i olika länder kan vara en enorm utmaning.
- Det finns ett uttryck som lyder “kultur äter strategi till frukost” och det säger mycket. Trots att du anpassar dig efter nya värdegrunder och de värdegrunderna kan likna varandra världen över, kommer samma förpackning inte att appellera till alla de personerna. Något som är en succé i Tyskland kommer inte att vara det i Frankrike. Så hur du utformar dina förpackningar i olika länder spelar stor roll, säger Jan-Olof.
Men det är inte bara dessa olika krafter som kan påverka förpackningsindustrin. Förpackningsindustrin har också möjlighet att påverka och skapa positiv samhällsförändring.
- Generellt är det en svår fråga. Vi måste akut minska användningen av plast men vi måste också akut minska matsvinnet. Smarta förpackningar har möjligheten att minska matsvinnet genom att påverka våra beteenden. Till exempel som att paketera bananer i mindre förpackningar med färre bananer i varje. Konsumenten köper då det mindre paketet och bananerna som annars hade slängts i soptunnan säljs istället till någon annan, avslutar Jan-Olof.
Hur den här omställningen kommer att te sig, hur industrin anpassar sig efter det nya läget och möter de nya kraven från konsumenterna återstår att se. Att föra en dialog inom branschen är dock a och o. Scanpack är ett evenemang som sammanför beslutsfattare, innovatörer, forskare och producenter inom förpackningsindustrin och möjliggör kunskapsutbyten, viktiga samtal och starkare nätverk. Något som är nödvändigt för att vi ska kunna närma oss en cirkulär framtid.
Scanpack genomförs på Svenska Mässan i Göteborg 26 - 29 oktober 2021. En kreativ knutpunkt helt inriktad på att dela och sprida idéer om ny teknik, nya material och nya lösningar som ger dig rätt skärpa för att vara relevant i en cirkulär framtid. Genom att föra samman innovatörer, designers, beslutsfattare, forskare och visionärer är Scanpack ett utforskande av vad förpackningsindustrin kan och måste vara imorgon. Temaområden för Scanpack 2021 är: Digitalisering, Miljö, hållbarhet och återvinning samt nya trender och innovationer.