ANNONS FRÅN TITANX

Ny teknik ställer nya krav på kylning

Cédric Lhomme, Advanced Engineer, TitanX.

Tekniken för framdrivning av kommersiella fordon utvecklas just nu i en rasande takt med ökad hållbarhet som en av de främsta drivkrafterna. Elektrifiering väntas ta en allt större plats – vilket ställer nya krav på kylningen.

Publicerad Uppdaterad

De senaste tio åren har TitanX kylt nära tre miljoner motorer i lastbilar världen över. Deras utmaning är inte bara att ta fram de bästa lösningarna för dagens befintliga motorteknik – utan att också ligga i takt med kundernas planer för framtiden. Det kan till exempel handla om att kyla drivlinan i batteridrivna tunga lastbilar. Cédric Lhomme, Advanced Engineer vid TitanX arbetar med just detta:

– På min avdelning, Advanced Engineering, försöker vi förutsäga de förändringar som kan ske i de produkter som vi tillverkar. Om våra kunder gör förändringar i sina fordon för att göra dem mer lönsamma eller för att möta nya krav – då påverkar det också kylsystemen.

Det här innebär att TitanX ingenjörer behöver ha en helhetsbild av fordonen för att också förstå sammanhanget:

– Vi kan inte bara leverera en modul utan den hänger samman med hela fordonet. Vi måste förstå hur våra kylsystem ska fungera i en krävande miljö och hantera vibrationer, plötsliga temperaturförändringar och tryck. Han fortsätter:

– Det handlar också om regelverk. När vi bytte från miljöklass Euro V till Euro VI var vi tvungna att utvärdera om materialen i våra produkter skulle klara de aggressiva avgaserna, det är sådana utmaningar som gör vårt arbete intressant.

En av fordonsbranschen mest genomgående trender är arbetet med en utökad elektrifiering, något som i högsta grad påverkar lastbilar. Här använder TitanX sin spetskompetens för att se till att framtidens transporter rullar smidigt – och med mindre miljöpåverkan.

Elektrifieringen ställer samtidigt nya krav på att temperaturen hålls på en lämplig nivå även vid andra tillfällen än vid körning. Ett exempel är så kallat förkonditionering där batterierna justeras till rätt temperatur innan körningen; vid snabbladdning eller parkering kan också stora mängder värme alstras när lastbilen står stilla, utan fartvind som hjälper kylningen.

– Problemet är inte den mängd värme som batterierna genererar under körning utan att vid all användning hålla dem på en stabil temperatur där batteriet trivs. Vi jobbar ju med fordon som är arbetsverktyg, som körs ofta och mycket, så att hela elsystemet belastas mycket mer än i en personbil.

–  Vi arbetar med sådana aktuella frågor varje dag, vilket innebär att vi utmanas att tänka på nya sätt. Arbetet är därför lika spännande nästa vecka eller nästa månad, säger Cédric Lhomme.

Fakta:

TitanX Engine Cooling är en av världens största leverantörer av kylarsystem till motor och transmission för kommersiella fordon. Företaget omsätter ca 2.2 miljarder kronor och har över 1 000 anställda. Kylningslösningarna levereras till både OEM och eftermarknaden. Produktion och utveckling sker i Linköping och Mjällby i Sverige samt i USA, Brasilien, Kina, Polen och Mexiko. Sedan 2017 ägs företaget av indiska Tata AutoComp.

www.titanx.com