ANNONS FRÅN HANSAWORLD

"Livet i städerna kommer att förändras snabbt"

Livet i städerna kommer att förändras snabbt, i takt med att självkörande fordon börjar rulla på våra vägar. Framtiden är inte långt borta. Tesla har bilar som sedan två år tillbaka kan köra själva på landsvägen och i förstaden. Version två, som kommer om ett år, kan vara helt självkörande.

Stora samhällsekonomiska förändringar följer i de självkörande bilarnas spår. Förlorade arbetstillfällen, en ny bostadsmarknad och dödsstöten för vissa branscher stundar, spår Karl Bohlin, vd för HansaWorld, i en framtidsspaning.

Publicerad Uppdaterad

Livet i städerna kommer att förändras snabbt, i takt med att självkörande fordon börjar rulla på våra vägar. Framtiden är inte långt borta. Tesla har bilar som sedan två år tillbaka kan köra själva på landsvägen och i förstaden. Version två, som kommer om ett år, kan vara helt självkörande.

Vad som då händer är att taxinäringen i västvärlden kommer att suga upp bilarna. Om priserna för taxiresor ligger kvar kom­mer det att innebära en extra vinst per taxibil på mellan 500 000–700 000 kronor per år – med kapitalkostnad inräknad.

Även privatbilister köper de här bilarna och drar nytta av tekniken. Om jag utgår från mig själv kan jag då istället för att parkera min Tesla i garaget, när jag kommer till jobbet, registrera den hos Uber och tala om att bilen är tillgänglig. Nu kan den åka ut och tjäna pengar åt mig. Jag behöver inte starta någon taxiverksamhet – jag behöver bara ansluta bilen till något bolag som har en app och teknisk kontakt med bilen.

Långsamt kommer prisbilden på taxiresor att falla ner till en nivå som är betydligt mycket lägre än idag.

Långsamt kommer prisbilden på taxiresor att falla ner till en nivå som är betydligt mycket lägre än idag. När priserna går ner innebär det att taxibilar börjar konkurrera med det privata åkandet. När procentandelen körda privatkilometer sjunker börjar ekonomin knaka för bensinstationer – och det går fort. Bankerna är inte dummare än att de förstår att det här inte är framtidsäkert och kommer inte att låna ut pengar. På två år blir vi av med hälften av bensinstationerna, det är en god gissning.  Andrahandsmarknaden för vanliga bilar kraschar. Chaufförer blir arbetslösa. Antalet jobb på bilserviceställen minskar och  det finns mycket färre rörliga delar i en automatisk elbil.

Bostadsmarknaden påverkas också. Med själv körande bilar kan vi tänka oss att pendla dubbelt så långt. Priserna på fastigheter i storstädernas ytterområden ökar, i kärnan sjunker  priserna. Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller  tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs i dag på kollektivtrafik är där igenom bortkastade.

Det här går mycket snabbare än vad många tror. Vi borde börja förbereda oss nu och spara skattpengar på att inte investera i onödig infrastruktur.

10 framtidsspaningar

  1. Huspriserna kommer att påverkas när självkörande bilar tar över städerna. Vi blir beredda att pendla längre och huspriserna i innerstaden sjunker, samtidigt som de ökar i ytterstaden.
  2. När leasingföretag och banker förstår att andrahandsvärdet på fossil-drivna bilar är nästan noll, kommer månadskostnaden för nya fossil-bilar att bli för hög för de flesta bilkunderna. Marknaden faller ihop som ett korthus.
  3. Både affärsmodeller och yrken kommer att påverkas – och många får det tufft – när självkörande bilar förändrar stadslivet och detaljhandels förutsättningar.
  4. Vi kommer att få strängare ekologiska lagstiftningar.
  5. Matpriserna kommer att sjunka när automatiserade transporter pressar traditionella matbutiker.
  6. De stora bil- och app-bolagen kommer att slåss om marknadsandelarna på taximarknaden.
  7. Vanliga personbilar kommer att kunna tjäna ”extrapengar” för ägaren genom att agera självkörande taxi.
  8. Järnvägarna blir irrelevanta i takt med att självkörande fordon kan laddas via vägbanan och ta användaren direkt till destinationen.
  9. Flygplatserna blir mindre relevanta när en större andel flygtransporter sker med mindre, självkörande flygfarkoster som kan starta och landa vertikalt.
  10. Taxiresor blir billigare än kollektivtrafik.

Om HansaWorld

HansaWorld grundades av Karl Bohlin för  25 år sedan och har sedan dess hjälpt över  500 000 företag i 120 länder att effektivisera sina verksamheter. HansaWorld ligger i framkant med sina unika lösningar och har vunnit flera internationella priser.

Läs mer på www.hansaworld.com