ANNONS FRÅN KSB SVERIGE

KSB lanserar webbplats och webbshop av senaste snitt

I dagarna har KSB lanserat en helt ombyggd webbplats med integrerad webbshop och produktkatalog. Detta är ett steg som markerar början på en global lansering och är av grundläggande betydelse för företagets vidare samarbete med sina kunder och partners.

Publicerad Uppdaterad

Bekvämlighet, snabbhet och användarvänlighet är vad kunderna förväntar sig när de handlar online och något som krävs allt mer också vid E-upphandling vid industriella inköpsprocesser. Utgångspunkten för KSB:s digitala närvaro är därför helt fokuserat på att den nya plattformen ska ha en tydlig utgångspunkt utifrån kundens behov och användarupplevelsen.

- Våra partners, och framför allt våra stora kunder, är också starkt engagerade i digitaliseringen. De vill digitalt omforma de ibland mycket fragmenterade köpprocesserna och få dem ”under ett tak”, det vill säga konsolidera och centralisera dem, säger Thomas Belledin, Global VD för industriell och digital marknadsföring på KSB.

Det var med den utgångpunkten som KSB valde att integrera sin webbshop och webbplats till en enda expertkanal för att säkerställa behoven hos företagets kunder och partners. Alla affärstransaktioner med KSB kan nu alltså utföras på ett och samma ställe och totalt finns över 2,5 miljoner reservdelar tillgängliga online.

För pumpreservdelar finns en del så långt tillbaka som 1980. Var och en av dessa sålda pumpar finns registrerade i systemet med alla detaljer och reservdelar. Allt kan beställas direkt med korrekt behörighet vilket innebär en enorm transparens som är till stor nytta särskilt under till exempel rutinmässiga efterbeställningar. Dessutom finns expertsupport direkt och centralt tillgänglig på webbplatsen. Det är med andra ord en sammanhängande, sömlös och användarvänlig E-upphandling med verklig support och avlastning för KSB:s kunder.

Mycket mer än bara en försäljningsplattform

KSB hade vid omarbetning av sin digitala närvaro kunden i fokus, och ställde sig en rad frågor:

  • Vad behöver vår kund eller partner för att göra sina affärer till 100 procent digitala?
  • Hur vill kunden att processen ska se ut?
  • Hur kan interaktionen bli enklare, snabbare, mer bekväm, mer omfattande och ge kunden ett större mervärde?
  • Hur kan kunden spara beställningssteg, få bättre överblick över tidigare transaktioner?
  • Hur kan kunden använda lagrad information för att utföra rutinuppgifter mycket mer effektivt – vad kan automatiseras?

För oss bör webbshop och webbplats vara en expertkanal för alla våra kunders och partners behov.

Med KSB:s nya e-handelslösning finns även möjligheten att fullt ut integrera den i företagets kunders egna IT-arkitektur, exempelvis i ERP- och inköpssystem eller i SAP:s Ariba-nätverk. KSB tillhandahåller alla nödvändiga gränssnitt eller hjälper till med de inställningar som behövs för implementeringen och kan därmed bli en central och mycket effektiv komponent för upphandling och inköpshantering för KSB:s kunder. På det här viset kan de få information i realtid om pris, tillgänglighet och leveransstatus.

- För oss bör webbshop och webbplats vara en expertkanal för alla våra kunders och partners behov, och bli en One-Stop-Shop för vätsketransport. I detta avseende spelar de en central roll i kommunikationen – på bägge sidor. Inte bara för KSB som leverantör, utan också för våra kunder finns det många fördelar som avsevärt minskar kostnaderna, säger Thomas Belledin.

Ständig utveckling och internationell lansering

Det nya webbkonceptet utvecklades genom upprepade tester och kundundersökningar och arbetet med att förbättra och utveckla den pågår ständigt. Parallellt med detta arbete pågår en permanent expansion och vidareutveckling av funktioner och egenskaper. Framför allt innebär detta att ett bredare tjänstespektrum snart kommer att implementeras inom kort. Samtidigt med denna kontinuerliga utöknings- och optimeringsprocess pågår den internationella lanseringen av den nya webbplatsen. I slutet av 2020 kommer alla företagets nuvarande webbutiker att ersättas av den nya lösningen, och kunder och partners kommer att kunna dra nytta av den nya enkelheten och bekvämligheten hos End-to-End E-Sales.

För mer information: www.ksb.se